Wednesday 1 April 2009

Belajar membaca..

Pengalaman yang best kat UK ni ialah banyak aktiviti untuk ibu bapa secara percuma. Semalam adalah minggu terakhir saya mengikuti Family Learning - Reading Matters Course selama 12 minggu anjuran Greenland School. Kursus ni hanya untuk ibu bapa yang anak-anak dalam nursery dan reception. Bagi yang nursery anak-anak berumur 3 tahun dan reception anak-anak berumur 5 tahun.

Banyak ilmu yang saya dapat...terutamanya saya tahu bagaimana pengajaran dan pembelajaran anak-anak di UK. Jika dibandingkan di Malaysia anak-anak di UK yang berumur 3-6 sangat seronok ke sekolah dan mereka sangat kreatif dan yakin diri yang sangat tinggi. Mereka boleh mengeluarkan pendapat dan rasa tidak setuju pendapat orang dewasa secara terus tanpa takut-takut. Begitulah mereka dengan cikgu di sekolah..macam kawan-kawan. Itu secara positif mereka sangat yakin dan tetapi ibu bapa disini juga kena imbangkan ..disebabkan terlalu tinggi keyakinan dia.. mereka tidak ada rasa hormat dengan orang lebih tua.

Pada saya peluang disini adalah mengutip pengalaman dan ilmu yang baik untuk diamalkan dan di sempurnakan dengan kehendak Islam.
Pada awalnya suami tak berapa setuju...

"orang datang UK buat master ke phD, mama buat sijil tadika" kata suami saya.

saya hanya tersenyum..pada saya ilmu tu luas tak semestinya Master atau phD, tapi yang bernilai adalah pengalaman ilmu yang tidak boleh dicari dimana-mana.

Tujuan utama saya mengikuti kursus pendek ini adalah untuk tahu dan saya tidak ketinggalan dengan ilmu yang jannah dapat disekolah. Dan pastinya pembelajaran anak-anak pada masa sekarang adalah jauh beza dengan 30 tahun yang lepas. Jadinya inilah cabaran bagi saya...dan serba sedikit saya dapat membantu jannah di rumah.

Selain daripada tu saya belajar skill bagaimana membaca buku cerita dengan lebih menarik. Jadinya serba sedikit kena memahami maksud gaya penyusunan gambar-gambar di didalam buku dan perkataan-perkataan yang ditulis. Contohnya..jika perkataan itu di bold..intonasi kena tekankan kat perkataan tu..contohnya jika gambar tu di pecah-pecahkan..intonasi kena satu demi satu..bagi suspend. Selain daripada itu juga saya belajar bagaimana bacaan secara phonics. Serba sedikit jika jannah baca secara phonics ia menjadi tidak pelik bagi saya..:)

Saya juga berpeluang buat sendiri permainan dan dibawa balik.

"Mama..cikgu mama bagi apa hari ini ?" tanya jannah.

Itulah soalan setiap kali dia tahu saya ada kelas di Rainbow Room yang terletak dibelakang kelas jannah. Jannah sangat suka jika saya buat permainan untuk dia.

"I have made a new game this morning..hard one" me said.

"Let me try"..jannah said.

Beberapa minit kemudian..

"mama..look..done..it is very easy mama.."..:)

jannah yang tak nak mengalah...:)

Sangat menarik jika kita tahu dan anak-anak pun boleh baca buku cerita walaupun dia tak tahu membaca...bagaimana? Daripada kursus inilah saya dapat tahu teknik bercerita melalui gambar...jadinya bukan saja-saja gambar tu diletak di setiap muka surat.

Kita marah anak-anak tengok tv lama-lama..tapi pernah tak kita cuba fikirkan bagaimana nak buat membaca lebih seronok berbanding tengok tv..??
Itulah cabarannya kita sebagai ibu bapa..kena juga kreatif.

Jom..cuba baca cerita ni..jika anda dapat membacanya..hehehe..anda memang genius..:) jika tidak suruh anak anda baca..:)

Walaupun kursus ini tentang Reading Matters..daripada ilmu selama 12 minggu ni saya juga boleh praktikkan dalam pembelajaran IQRA' dirumah..:) boleh main game daripada buku iQRA'.

Di dalam kursus itu juga kami berpeluang bersama-sama anak-anak ke Muzium Sheffield. Istimewanya lawatan ini adalah hanya untuk ibu bapa yang mengikuti kursus ini sahaja dan anak-anak dibenarkan dibawa keluar dalam waktu sekolah..secara percuma.
Dapat keluar berjalan-jalan memang menyeronokkan bagi jannah dan kawan-kawannya.
Diantara pameran yang ada disana adalah pameran haiwan..seperti musang, beruang, buaya yang diawet. Banyak benda yang ditanyanya, antara soalan lazim..


"Is it real mama?":)





Manfaatkan ruang dan peluang yang ada selagi nyawa dikandung badan..:)

2 comments:

Aryati Bakri said...

Yati, balik boleh bukak nursery. satu ilmu yang berguna.

mamajannah said...

kak yati..tak yakin jaga anak orang ramai2..:)
jaga jannah sorang pun dah sangat mencabar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...