Saturday, 18 December 2010

PasTa@LoMak ciLi aPi??

tak tahu nak tulis macam mana..tapi terfikir sesuatu..

Boleh ker hidup jika tak makan masakan melayu? Bila mana orang yang telah 20 tahun tinggal di Asia pergi ke barat atau Eropah?

Boleh ker hidup jika tak makan pasta? Bila mana orang yang telah 20 tahun tinggal di Barat atau Eropah pergi ke Asia.

Tepuk dada tanya selera atau tepuk dada tanya iman?

Jika kedua-keduanya halal dan mudah didapati mungkin kita akan beli yang kita dah terbiasa. Tapi jika tiada pilihan bersediakah kita menerima dan mencuba sesuatu yang lain atau berdegil untuk menjadikan ia suatu masalah atau cabaran?

Kesimpulannya ajarlah anak-anak merasa semua jenis makanan (yang halal) supaya dia boleh hidup pabila dicampak dimana-manapun..:)

Friday, 17 December 2010

haKikat BahaGia



Bahagia itu dari dalam diri
Kesannya zahir rupanya maknawi
Terpendam bagai permata di dasar hati

Bahagia itu ada pada hati
Bertakhta di kerajaan diri
Terbenam bagai mutiara di lautan nurani

Bahagia itu ada di jiwa
Mahkota di singgahsana rasa
Bahagia itu adalah suatu ketenangan

Bila susah tiada gelisah
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa
Bukankah Tuhan telah berfirman
Ketahuilah dengan mengingati Allah
Jiwa kan menjadi tenang

C/O :
Kebahagiaan itu suatu kesyukuran
Bila kaya jadi insan pemurah
Bila berkuasa amanah
Bila berjaya tidak alpa
Bila sihat tidak lupakan Tuhan

Hakikatnya bahagia itu
Adalah ketenangan
Bila hati mengingati Tuhan

Semua insan kan mengerti
Maksud terseni Ilahi
Itulah zikir yang hakiki


p/s bila saya kat bilik saya selalu dengar lagu ni dari attic, siapa lagi..mood org writting, setiap hari abg on lagu ni, tgh takder idealah tu .., lama-lama saya pun suka lagu ni, sekarang jadi lagu tema kita berdua yer..;)

Wednesday, 8 December 2010

nota untuk jannah..


nurul jannah, macam mana mama dan ayah dapat nama ni yer? Mama teringat seorang kawan mama di Newcastle masa tu ayah buat master tahun 2003, panggilan dia jannah. Orangnya baik dan telahpun berumahtangga dan ada dua cahaya mata , mama dan ayah suka nama ni dan terus letak nama ni untuk dirimu, mudah-mudahan dirimu seindah cahaya syurga..:)

sekarang jannah dah hampir 7 tahun lagi dua bulan jannah 7 tahun..semakin besar semakin banyak ragamnya...lagi-lagi dah duduk uk ni..memang sangat berani bertanya..why?why?..mencabar juga minda mama nak jawab.

kekadang kelakar dan manja..menari-nari, menyanyi-nyayi...sangat suka membaca dan menulis, tapi matematik mama belum nampak lagi kecenderungan buat masa ni.
mengaji..alhamdulillah cepat dapat, tapi susahnya nak suruh tekun..ada jer helahnya, ok mama untill this line..this line...dia pula yang jadi cikgu...:)

solat pula..dah pandai baca fatihah dan surah pendek..tapi bila angin baik solat teratur jer, tapi bila angin pusing..I don't want to take wudu'..I don't want to follow you, you late..sabar jer mama..tapi mama ingatkan jannah bila umur jannah 7 tahun mama dah boleh pukul jannah jika jannah tak solat..amaran ni.

sangat yakin dengan diri sendiri dan suka berkawan dan tak suka duduk-duduk tak buat apa, mama what can i do..i'm bored...

oklah jannah ni nota untuk jannah..mungkin satu hari bila jannah dah besar jannah akan baca. Harapan mama jadi anak yang solehah dan bijak dunia dan akhirat...i luv u so much.

Kenangan sekolah di Sheffield, 2010.


depan rumah sebelum pergi sekolah


dalam perjalanan ke sekolah meredah salji december 2010.

depan sekolah, Greenland Nursery Infant School.

Monday, 6 December 2010

PerbAharui NiAt SEnTiasa...

Selamat menyambut tahun baru hijrah, syukur kepada Allah s.w.t masih memberi kita peluang untuk memperbaiki diri untuk menjadi seorang hamba Allah yang sentiasa taat segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya. Bagaimana rupa buku catatan amal kita tahun lepas? Adakah penuh dengan amalan baik atau pun sebaliknya. Mudah-mudahan segala amalan kita diterima dan diganjari Allah dengan pahala. Amin.

InsyaAllah buku catatan baru telah diterima, dan alangkah bermaknanya jika kita mulakan HIJRAH dengan niat semata-mata hidup dan matiku kerana Allah sebagaimana perjanjian kita 5 kali sehari yang diulang-ulang setiap hari didalam solat. InsyaAllah kita akan sentiasa perbaharui niat lagi dan lagi .

Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadahku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan. (al-An'am : 162-163).


Dan pasti disepanjang perjalanan hidup didunia ini kita tidak lepas dari bermacam-macam cabaran dan kadangkala manusia yang fitrahnya lemah dan lupa sering melupakan janji-janji yang telah dilafazkan, kerja-kerja seharian yang dilakukan adalah untuk riya' , mahu menunjuk-nunjuk dan untuk disanjungi manusia lain . Segala perbuatan kita untuk kesenangan dunia semata-mata padahal hidup yang lebih panjang dan lebih bermakna adalah di akhirat kelak. Dan jika itulah yang kita cari jangan lupa azab Allah sebagaimana firmannya:

Sesiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, Kami akan tunaikan kepadanya ganjaran yang amalan baik didunia, dan balasan mereka tidak akan dikurangkan sedikitpun didunia. Merekalah orang yang tidak akan mendapat apa-apa pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka. (Hud:15&16)


Segalanya bermula dengan niat. Betulkan niat dan sentiasa perbaharui niat..hidup dan matiku kerana Allah. Saya kongsi satu hadith yang baru saya dapat dalam usrah semalam, dimana apabila hadith ini dibaca kepada Muawiyyah, dia terus menangis sehingga pengsan. Sama-sama kita merenungkannya kenapa Muawiyyah boleh menitiskan air mata..

Muslim meriwayatkan kepada hadis Abu Hurairah r. a: Saya mendengar Nabi s.a.w bersabda:

Sesungguhnya manusia pertama yang dibicarakan pada hari Kiamat ialah seorang lelaki yang mati syahid. Dia dibawa untuk hisab , lalu Allah memperingatkannya tentang nikmat-nikmatnya. Dia pun mengakuinya. Allah berfirman: " Apakah yang telah kamu buat dengan nikmat-nikmat itu ?" Dia menjawab: "Aku berjihad di jalan-Mu sehingga aku mati syahid, " Allah berfirman "Bohong! Tetapi kamu telah berperang supaya kamu digelar orang yang berani dan itulah yang telah dikatakan kepada kamu. " Kemudian diperintahkan supaya dia dibawa ke neraka, lalu dia diheret atas mukanya hingga dihumban ke neraka.

Dibicarakan pula seorang lelaki yang telah mempelajari ilmu, mengajarnya dan membaca al-Quran. Dia dibawa untuk hisab . Allah memperingatkannya tentang nikmat-nikmatnya, lalu dia mengakuinya. Allah bertanya: "Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat-nikmat ini?" Dia menjawab: " Aku mempelajari ilmu, mengajarnya dan membaca al-Quran kerana-Mu." Allah berfirman :" Bohong! Tetapi kamu mempelajari ilmu supaya kamu digelar alim. Kamu membaca al-Quran supaya kamu digelar qori. Itulah yang telah dikatakan kepada kamu ." Kemudian diperintahkan supaya dia di buang ke neraka , lalu dia diseret di atas mukanya sehingga dihumban ke dalam neraka.

Didatangkan pula seorang lelaki yang Allah berikan kesenangan dan pelbagai harta. Dia dibawa untuk dihisab, lalu Allah memperingatkannya tentang nikmat-nikmatnya. Dia mengakuinya. Allah bertanya: " Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat-nikmat itu?" Dia menjawab :"Aku tidak meninggalkan sesuatu jalan kebajikan yang Engkau sukai melainkan aku bersedekah kepadanya kerana-Mu." Allah berfirman: " Bohong! Tetapi kamu buat begitu supaya kamu digelar pemurah, dan itulah yang telah dikatakan kepada kamu. " Kemudian diperintahkan agar dia dibawa ke neraka. Dia pun diseret di atas mukanya, kemudian dihumbankan ke dalam neraka.


Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lintasan hati kita walaupun sebesar zarah. Dan betapa mahalnya harga syurga..pemeriksaan yang sangat ketat bagi mereka yang ingin memilikinya. Namun untuk memilikinya adalah dengan niat ikhlas semata-mata kerana Allah. Kena jaga niat selalu.

Dan jika seseorang mendapat pujian dengan amalan ihklasnya itu adalah pujian yang Allah s.w.t campakkan kedalam hatinya, lalu dia bergembira dengan kurniaan dan rahmat Allah s.w.t.

Dalam satu hadith lagi diriwayatkan daripada Abu Zarr r.a bahawa Nabi s.a.w telah ditanya tentang lelaki yang melakukan amalan baik dan dipuji kerana melakukan tersebut. Baginda menjawab:
Itulah berita gembira yang disegerakan untuk orang mukmin.
Ia diriwayatkan oleh Muslim. Ibnu Majah juga meriwayatkannya dengan lafaz:

Seorang lelaki melakukan amalan kerana Allah, lalu dia disukai oleh manusia kerana amalan itu.

Tidak salah jika kita menerima pujian itu adalah juga tanda rahmat Allah namun jangan cepat lupa diri dengan pujian kerana disana juga ada syaitan yang menggoda dikhuatiri riya' pula yang timbul. Terimalah pujian dengan Alhamdulillah dan Astagfirullah.

Dan saya ambil dari sebuah buku kata-kata Sahl bin Abdullah at-Tustari: Tiada sesuatupun yang lebih susah ke atas nafsu seseorang berbanding dengan ikhlas, kerana nafsu tidak mempunyai apa-apa habuan dalam ikhlas.

Yusuf bin al-Husain ar Razi berkata: Sesuatu yang paling berharga di dunia adalah ikhlas. Banyak kali saya bersusah payah untuk menggugurkan riya' daripada hatiku. Seolah-olah riya' tumbuh didalam hatiku dengan warna yang lain.

Ibnu 'Uyainah berkata : Antara doa Muthorrif bin 'Abdullah:

Ya Allah , aku mohon keampunan-Mu terhadap dosa yang telah aku bertaubat kepadamu, kemudian aku melakukannya semula. Aku meminta keampunan-Mu terhadap apa yang telah aku janjikan kepada-Mu, kemudian aku tidak tunaikannya. Aku meminta keampunan-Mu terhadap sangkaanku bahawa aku hanya inginkan keredhaa-Mu, lalu hatiku bercampur dengan apa yang Kau ketahui.

Hidup baru dengan perbaharui niat. Menuntut ilmu kerana Allah, memasak kerana Allah, menjadi doktor kerana Allah, menyayangi anak kerana Allah, menghormati suami kerana Allah, menulis kerana Allah, bercakap kerana Allah, semuanya kerana Allah.

Tetapi walaupun niat dah betul perbuatan juga kena betul, kenalah mengikut al-Quran dan Sunnah..:) . Semoga tahun baru ini adalah yang terbaik.



Friday, 3 December 2010

SUka atau tiDAk musIm SejuK?





Alhamdulillah tahun ni dapat rasa dua kali salji iaitu pada awal tahun dan akhir tahun.
Kali ini salji bermula Disember 2010 dan menyaksikan uk betul-betul diliputi salji diseluruh kawasan. Malah Sheffield setelah hampir 30 tahun tidak merasai suhu yang begitu sejuk dan salji yang tebal turut terasa . Akibatnya semua aktiviti terganggu...Keadaanya lebih kurang macam banjir, sekolah tutup, public transport takder, airport tutup , beribu kenderaan tersangkut di lebuhraya dan paling teruk uk mengalami kerugian berbillion pound dalam sehari.
Namun kehidupan saya disini saya rasa takder kerugian malah gembira melihat salji yang turun...indah sekali. Jannah lagi seronok sekolah tutup boleh bangun lambat dan berpeluang pergi main dengan kawan-kawan. Inilah peluang mengambil gambar sepuas-puasnya untuk kenangan.

Pemandangan bumi uk yang dibekukan..


Frozen Britain -picture BBC News

Sheffield mula turun salji pada malam 28 November dan berterusan sehingga 2 December 2010. Semalam paras salji dah sampai paras betis dan hari ini walaupun takder salji dan ada matahari namun suhu masih lagi bawah paras beku iaitu -2C. Duduk dalam rumah pun terpaksa pakai baju berlapis-lapis dan tak tinggal pakai stokin tebal. Masalahnya asyiklah kena tanggal stokin sebab asyik keluar masuk bilik air.

Di musim sejuk , siang lambat dan pendek , subuh habis pun dalam pukul 8.05 pagi dan malam awal dan panjang,maghrib pada pukul 3.50 petang. Keadaan yang malam panjang ni boleh menyebabkan seseorang menghadapi winter blues . Mana taknyer hidup dalam kesejukkan dan kegelapan, jadinya beri kesan pada emosi seseorang..pendek kata mudah takder mood dan rasa tertekan. Tapi ada jer cara nak atasi contohnya beraktiviti contohnya menulis blog ker :), masak-masak ker, berprogram dan jumpa kengkawan ataupun berbual-bual dengan orang lain. Ada banyak lagi boleh baca di BEAT the WINTER BLUES.

Masa nilah rindukan cahaya matahari yang bersinar-sinar di Malaysia..:)


Hari ni saya terbaca status salah seorang adik di facebook,

“Winter is the best season for the believer. Its nights are long for him to pray in, and its days are short for him to fast in.”

bila baca jer rasa terketuk..dan terdetik dihati..


ya Allah..aku ni asyiklah ambil gambar dan bermain dengan salji tapi terlupa untuk merebut peluang dan manfaat yang diberi oleh Allah s.w.t dan bukan alasan untuk takder mood...
Pada nilai neraca manusia, memanglah rasa tidak mengalami sebarang kerugian berbillion pound tapi bagaimana pada neraca penilaian Allah s.w.t?Rugi..rugi..rugi..


Rasa ingin mengetahui lebih lanjut tentang hadith dan huraiannya , saya terus menggunakan hidmat pakcik google dan terjumpa satu artikel.

Muhasabah diri sendiri..

Dalam kejadian siang yang pendek yang Allah tetapkan, sesungguhnya inilah peluang untuk kita merebut ganjaran pahala untuk berpuasa tanpa merasa lapar dan dahaga. Pahala percuma yang Allah berikan sebabnya pahala yang kita perolehi sama dengan berpuasa masa musim panas kita juga tidak merasa sebarang keperitan untuk melakukannya.

Dan kejadian malam yang panjang sesungguhnya kita dapat manfaatkan dengan bangun untuk solat malam dan membaca alquran tanpa merasa tidak cukup tidur ataupun keletihan diwaktu paginya . Allah bagi peluang untuk kita untuk dapat pahala tahajud tanpa perlu menggadaikan waktu tidur. SubhanaAllah!

Teringat saya dua tahun lepas ada pejumpaan dengan ustazah Arpah masa dia datang uk , ustazah Arpah juga adalah naqibah saya masa di UTM, walaupun hanya sebentar perkenalan saya tapi peribadinya yang begitu sederhana membuatkan dirinya sangat saya segani.

"Antum jangan habiskan masa dengan tidur, winter nilah antum kena rebut untuk solat malam. Antum tidur dan bangun, solat. Kemudian tidur lagi dan solat lagi.." Terasa terkena tamparan dimuka kami yang mendengarnya.

Asyik mengeluh..sejuknya...sejuk ni tidur lagilah..tarik duvet lagi, walaupun mata sebenarnya dah taknak tidur tapi hati melayani bisikan syaitan..sejuk ni....

Teringat ayat-ayat Allah dalam surah Ar Rahman ,"Maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan?"

Ya Allah ampunilah dosa-dosa diatas kelemahan diri hambaMu ini. Jangan jadikan hambaMu ini manusia yang rugi. Amin.

Saya kongsikan artikel tu disini ,bacalah dan rebutlah peluang yang diberi olehNya kepada mereka yang merasai WINTER...


Winter: The Believer's Best Season
Article ID: 1460 | 1633 Reads


Here are four ways that they would benefit from winter:

1 & 2 – Fasting and praying

It was reported by al-Haythami in ‘Majma’ az-Zawa’id’ (3/203) with a hasan chain that the Prophet (صلى الله عليه و سلم) said: “Winter is the best season for the believer. Its nights are long for him to pray in, and its days are short for him to fast in.”

And Ahmad reported in ‘az-Zuhd’ (p. 118) with an authentic chain that ‘Umar bin al-Khattab said: “Winter is the prize of the worshippers.”

Ibn Rajab al-Hambali said in ‘Lata’if al-Ma’arif’ (p. 276):

“Winter is the best season for the believer because…Allah strengthens his practice in it by making worship easy for him. This is because in winter, the believer can fast during the day with ease without suffering from hunger and thirst. The days are short and cold, and he therefore doesn’t feel the hardship of fasting…

As for praying at night in the winter due to its long nights, one can have his share of sleep and then get up to pray afterwards and recite all that he usually recites of the Qur’an while he has had enough sleep. So, he can combine between the sleep that he needs and the usual amount of recitation of the Qur’an that he completes in a day. So, he fulfills the interests of both his religion and the comfort of his body…

And it was narrated that Ibn Mas’ud said: “Welcome to winter! Blessings descend in it, its nights are long to pray in, and its days are short to fast in.” It is also narrated from him and al-Hasan: “Winter is a wonderful time for the believer. Its nights are long to pray in, and its days are short to fast in.” When it was winter time, ‘Ubayd bin ‘Umayr would say: “O people of the Qur’an! Your nights are now long for you to recite in. So, recite! Your days are now short for you to fast in. So, fast! Night prayer in the winter equals fasting during the day in the summer.” This is why Mu’adh wept on his deathbed and said: “I weep because I will miss the thirst I felt when I fasted, praying at night during the winter, and sitting knee to knee with the scholars during the gatherings of knowledge.”

It was reported by Ahmad (4/335) with a chain authenticated by al-Albani in ‘as-Silsilah as-Sahihah’ (1922) that the Prophet said: “Fasting in the winter is the easy prize.”
Ibn Rajab commented on this in ‘Lata’if al-Ma’arif’ (p. 276):

“And the meaning of it being an easy prize is that it is a prize obtained without any battle or effort or hardship. So, the owner of this prize has been given it as a favor without any effort on his part.”

3 – Caring for the poor

Ibn Rajab said in ‘Lata’if al-Ma’arif’ (p. 281):

“Taking care of the poor in the winter and protecting them from the cold is a great deed. Safwan bin Salim went out on a cold night in Madinah near the mosque, and he saw a man with little clothing on. So, he took off his coat and covered him up with it. So, someone living in Sham saw in a dream that Safwan bin Salim had entered Paradise with a shirt he had made. So, he went to Madinah and said: “Show me where Safwan is.” When he found him, he told him of the dream.

Also, Mis’ar saw a bedouin standing in the Sun saying:

Winter has come, and I have no money * And such a thing can only happen to a Muslim;

The people have put on their coats * And it is as if I am in Makkah only wearing ihram…

So, Mis’ar took off his coat and put it on the man.

It was related to one of the righteous leaders that there was a woman with four orphaned children who were naked and hungry. So, he had a man go to them and bring them clothes and food. He then took off his outer clothing and said: “I will not wear these or be warmed by them until you return and tell me that they are clothed and fed.” So, the man went and came back and confirmed to the leader while he was shivering in the cold that they had taken the clothes and had eaten. He then put his outer clothes back on, and at-Tirmidhi reported from Abu Sa’id al-Khudri that the Prophet said: “Whoever feeds a hungry believer will be fed by Allah on the Day of Judgement from the fruits of Paradise, and whoever quenches his thirst will have his thirst quenched from the Sealed Nectar, and whoever clothes him will be clothed from the green silk of Paradise.” And Ibn Abi ad-Dunya reported with his chain that Ibn Mas’ud said: “The people will be gathered on the Day of Ressurection as naked, hungry, and thirsty as they ever were. So, whoever clothed someone will be clothed by Allah, whoever fed someone will be fed by Allah, and whoever quenched someone’s thirst will have his thirst quenched by Allah, and whoever relieved others will be given Relief by Allah.””

4 – Remembering the realities of Hell

It is reported in ‘as-Silsilah as-Sahihah’ (1457) that the Prophet said: “Hell complained to its Lord, saying: “Parts of me have consumed the other parts.” So, He allowed it two breaths of exhalation: one in winter and one in summer. As for its breath in winter, that is the bitter cold, and its breath in the summer is the extreme heat.”

Ibn Rajab said in ‘Lata’if al-Ma’arif’ (p. 282):

“And from the virtues of winter is that it reminds one of the extreme cold of Hell and pushes one to seek refuge from it…

Zubayd al-Yami woke up one night to pray. So, he walked towards the bowl of water that he would wash up from and put his hand it to find the water so cold that it was almost frozen. This reminded him of the extreme cold in Hell, and he did not remove his hand from the bowl until he later awoke and his servant came to find him like this. His servant said: “What are you doing, sir? Why didn’t you pray at night as you usually do? Why are you sitting here like this?” He replied: “I put my hand in this bowl and touched the cold water, and was reminded of the extreme cold of Hell. By Allah, I did not feel the severity of its coolness until you came just now. So, go and don’t tell anyone about this until I die.” And nobody knew of this incident until he had died, may Allah have Mercy on him, and it is mentioned in the authentic hadith: “Hell complained to its Lord, saying: “Parts of me have consumed the other parts.” So, He allowed it two breaths of exhalation: one in winter and one in summer. As for its breath in winter, that is the bitter cold, and its breath in the summer is the extreme heat.”

…How often does winter come then summer * And spring goes and autumn comes;

And we go from hot to cold * And the sword of destruction is raised over your head;

O you who is insignificant in this world * Till when will procrastination deceive you?

You who seeks what is temporary, till when * Will your heart be busy with what is temporary?

Strange is the one who humiliates himself for this world * While a piece of bread would suffice him for each day…”

So, these examples show that winter time is a special time that we should mark not by being down and inactive, but rather by reviving our energy in worship and servitude to Allah.


Friday, 5 November 2010

Kali pErtama..Laparotomy

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Tiada kata yang boleh saya tuturkan kecuali kembalikan segala-galanya kepada Allah s.w.t.

Saya rasa begitu berat untuk menulis keadaan saya sehinggalah hari ini,sedikit kekuatan untuk dikongsikan dengan yang pembaca notakecil ini. Tulisan ini juga nota untuk diri saya yang sering lupa...

Alhamdulillah sesuatu yang sangat saya takut telah saya melepasinya. Bayangkan diri saya yang tidak suka makan ubat dan jarang sekali sakit, telah ditetapkan oleh Allah untuk saya memasuki dewan bedah pada 29 November 2010 di Royal Halamshire Hospital Sheffield. Saya telah mendapat tarikh tersebut dua minggu awal, hanya kepada Allah yang tahu perasaan saya dan kemungkinan-kemungkinan yang doktor akan buat kepada saya.


Sakit Perut

Simptom yang selalu saya rasa adalah sakit perut disebelah kanan. Saya selalu mengadu sakit perut lebih-lebih lagi ketika nak haid. Rasa yang tak pernah saya rasa bermula hujung bulan tahun lepas. Pada mulanya saya rasa senggugut tetapi dua tiga bulan selepas itu saya dapati sakitnya bukan waktu period sahaja, dan rasa mungkin saya ada masalah penghadaman ataupun gastrik. Saya berjumpa doktor dan saya kata saya sakit sebelah kanan dan bila saya sakit saya banyak sendawa angin dan perut saya bunyi krak keriut macam lapar. Akhirnya doktor kata saya ada masalah penghadaman. Dan bagi saya makanan tambahan berupa fiber. Dan bila saya makan makin sakit saya rasa. Akhirnya saya cuba ambil diet yang sihat, makan yogurt drink, roti yang berserat dan susu segar. dalam sebulan kurang sikit sakit. Tapi sejak bulan Ramadhan semakin terasa sakit...bila sakit sakit sesangat dibahagian belakang dan sengal-sengal dikaki kiri. Saya tidak boleh duduk dan baring pun tak boleh statik. Saya cuba tuam dengan hot water bottle..rasa lega kekadang tidak tahu bila saya tidur. Dan hidup saya untuk menahan sakit hanya dengan makan panadol 8 jam sehari. Dan saya berdebar-debar bila 8 jam berakhir sebab sakitnya pasti saya terasa. Sakitnya ,Allah sahaja yang tahu dan apa perasaan saya. Kasihan saya tengok Jannah dan suami...tapi apa kan daya saya dengan ujian kesakitan ini. Suami yang tahan dengan kerenah saya bila saya sakit...kekadang sikap saya tanpa saya sedari mengguris hatinya, mohon kemaafan.

Ultrasound.

Sampailah pada bulan Ramadhan saya pergi jumpa doktor GP , dan kali ini saya cakap benda yang sama saya sakit perut sebelah kanan dan tak hilang-hilang dan bertambah teruk, dan akhirnya doktor kata dia buatkan temujanji hospital untuk ultrasound. Sedikit kelainan di UK semuanya kena buat temujanji dan saya kena bersabar kerana temujanji tu sebulan akan datang.

12 Oktober 2010

Ultrasound saya yang pertama di Northern General Hospital, pepagi kena minum lebih kurang 1.5 liter air masak. Saya pun pergilah dan bila dia scan tetiba ultrasound technician tu tanya berapa lama dah saya sakit? Saya cakap dah dalam 3-4 bulan. Kemudian dia cakap saya ada cyst di ovari kiri dan kanan. Bila saya tanya lebih banyak ,dia kata keputusan akan dihantar ke GP dan akan sampai dalam masa dua hari dan doktor akan rujuk saya ke Gynaecology.

Sejak daripada hari tu saya hati saya tak tenang dan mulalah cari maklumat kat internet, bercampur hati yang risau apakah yang akan saya lalui seterusnya. Sehari selepas saya dapat panggilan dari GP , masa tu saya di tempat kerja bila dapat panggilan saya sudah rasa pasti sesuatu yang serius. Air mata mengalir deras dan rasa nak berlari balik, disebabkan ditempat kerja saya tidak ada orang Melayu, kawan mat saleh saya yang saya panggil Kay lah tempat saya meluahkan kerisauan saya. Serba sedikit tentang Kay, Kay berumur dalam lingkungan 40 an dan dua tiga masuk hospital disebabkan kanser kulit dan kelenjar tekak dan telinga. Walaupun begitu dia masih bekerja dan menjalankan aktiviti seperti biasa demi dua orang anak yang tinggal bersamanya. Dia memberi kata-kata semangat dan memberi saya harapan selepas ini saya mesti akan sihat. Rasa lega dihati dapat berkongsi rasa.

Dua hari selepas itu saya berjumpa doktor, dan doktor kata saya ada cyst dan kemungkinan endometrosis. Doktor siap printkan saya maklumat tentang endometrosis daripada internet. Namun dia kata itu jangkaan dia dan doktor rujuk saya kepada pakar Gynecology dan tetapkan tarikh temujanji seminggu akan datang.

Gynecology

Masih saya ingat hari Rabu tengahari selepas kerja saya tumpang rakan sekerja, Lesley namanya dan dia hantar saya dihadapat Weston Park. Disitu saya tunggu suami dan Jannah sebelum kami berjalan kaki bersama untuk ke Jessop Wing. Untuk pertama kali Jannah menemani saya untuk berjumpa doktor.

Lebih kurang 2 petang nama saya dipanggil dan doktor yang akan bertanggungjawab adalah Dr Selby. Doktor perempuan dan tak lekang dari senyuman dan redup mata simpati bila bercakap dengan saya. Doktor ingin membuat scanning dalaman tetapi belum sempat apa-apa saya terus terasa sakit dan doktor serta merta berhenti dan minta maaf dengan saya. Walaupun saya tidak rasa sakit pada awalnya kerana makan panadol namun sampai satu tahap hanya otak saya sahaja tidak memberitahu saya sakit tetapi realitinya saya sangat sakit.

Setelah saya kembali tenang dan saya kembali duduk disisi doktor dan doktor terus mengatur temujanji untuk saya untuk pembedahan. Doktor memberitahu kepada saya dia mungkin akan buat Laparoscopy dan +- Laparotomy. Pembantunya memberi saya segala maklumat tentang prosedur pembedahan termasuk General Anasthatic dan risiko-risiko dari pembedahan. Tiga tarikh berturut-turut untuk saya dalam dua minggu lagi.


Pada 27 November 2010 final ultrasound, kali ini menggunakan ultrasound bayi kerana ia lebih jelas dan lebih tepat. Keputusannya masih saya tidak tahu dan saya terpaksa menunggu keesokkan harinya.

Pada 28 November 2010 saya ada temujanji dengan doktor Selby yang akan buat pembedahan . Doktor kata imej cyst saya besar dan dia anggarkan dalam 7cm - 10 cm. Akhirnya doktor pakar kata dia akan buat laparotomy dan +- buang satu ovari. Ini adalah kali kedua saya berjumpa doktor tersebut dan kali ini saya redha cuma bila doktor tanya saya ada apa-apa yang saya nak kata..saya kata saya takut jika doktor buang ovari saya. Namun dengan wajah yang tenang,doktor kata dia akan cuba yang terbaik dan akhir kata kita jumpa pagi esok.

Malam tu saya berjumpa dengan Jannah sebelum dia dtidur dirumah Ume dan saya peluk cium dia dan tak semena-mena Jannah menangis sambil memeluk saya erat. Saya dan suami tenangkan dia dan berkata InsyaAllah semuanya akan baik dan mama akan sihat.

29 Oktober 2010,
Selepas subuh bersama beg pakaian saya dan suami meminta bantuan Ume untuk hantar ke hospital di bahagian pembedahan di Royal Hallamshire Hospital. Sampai di kaunter fail maklumat saya dikeluarkan dan saya diberi tag d pergelangan tangan. Saya dan suami diberi tempat duduk disisi katil. Saya menunggu selama setengah jam dan kemudian datang nurse ambil tekanan darah dan beritahu saya apa yang berlaku seterusnya. Saya diberi kotak untuk meletakkan pakaian dan barang-barang berharga untuk dibawa ke wad selepas pembedahan. Saya diberi stokin khas dan baju untuk dipakai sebelum masuk ke dewan bedah. Saya diizinkan untuk memakai tudung dan cermin mata. Giliran saya adalah yang kedua dan pembedahan akan bermula dalam pukul 10 pagi. Selama dua jam saya menunggu giliran dan hati yang gemuruh saya sejukkan dengan membaca al-quran. Akhirnya 9.45 pagi seorang nurse dalam lingkungan 40an datang dengan senyuman dan meminta izin suami untuk membawa saya untuk ke dewan bedah. Sempat jururawat menyuruh saya beri satu ciuman kepada suami dan memesan kepada suami supaya bawa bunga dan coklat pukul 12 tengahari nanti. Saya pun berjalan dan dibawa ke satu bilik. Di bilik yang kecil saya diminta baring diatas katil dan tangan saya disuntik bius sedikit demi sedikit. Hati dan lidah saya tidak lupa mengingati yang Berkuasa. Dan tanpa saya sedari saya terlelap. Masa dua jam begitu pantas dan saya tersedar dan mulut saya masih basah mengingatiNya, saya fikir saya masih dibilik bius tapi saya dapat merasa sedikit kelainann perut saya sakit, dan hati saya terus kecut.dalam hati doktor tengah rawat saya ker...tak habis lagi ker....Saya begitu fobia dengan rasa sakit. Sedikit demi sedikit saya buka mata dan saya dapat melihat dua orang nurse sedang betul-betulkan selimut saya dan terus saya rasa sejuk dan terus nurse membalut saya dengan selimut berlapis-lapis. Rupa-rupanya saya telah berada di wad dan pembedahan telahpun selesai.

Saya ditempatkan di wad yang sangat selesa, hanya ada empat buah katil dan saya seorang sahaja diwad. Setengah jam kemudian suami datang. Lega rasanya. Saya masih lemah dan tekanan darah rendah. Doktor masukkan saya air, buang air kecil dengan catherer dan di perut sebelah kiri saya ada saluran yang dimasukkan untuk mengeluarkan lebihan darah. Terasa tidak selesa ,namun apakan daya badan tidak bermaya. Dihari kedua nurse meminta saya bangun dan cuba duduk dikerusi. Saya boleh bangun dan duduk tetapi hanya 15 minit saya berdaya dan saya kembali baring dikatil. Terasa masih sakit ditempat jahitan. Bila terasa sakit nurse beri saya suntikan mofin dan ada masa dia beri saya panadol. Tetapi saya lebih serasi dengan panadol.

Hari ketiga saya lebih rasa selesa sebab saya bebas bergerak tanpa yang bersangkut dibadan. Cuma semasa nurse nak tanggalkan saluran darah dari perut saya, dia sempat kata kat saya banyak-banyak benda benda nilah yang paling'worst'. Nurse minta saya tarik nafas sedalam-dalamnya dan bila dia kata hembus, saya hembus nafas dan nurse terus tarik dan tarik tiub dari perut saya hinggalah tak cukup hembusan nafas saya nurse masih belum selesai menarik tiub tersebut. Semput saya dibuatnya dan rasa ngilu sesangat.

Hari keempat saya bertambah kuat dan boleh berjalan ke tandas sendiri. Saya telah diberi makan nasi dan lauk seperti biasa, tiga hari lepas saya hanya dibenarkan ambil light diet seperti makan roti,sup dan buah. Layanan nurse memang baik dan rasa best juga berehat di hospital. Doktor tanya saya nak balik bila sepatutnya hari ni saya dah boleh balik tapi saya minta lagi sehari. Ikut rasa dihati ingin minta lagi dua hari tapi setelah mendengar nasihat seorang adik yang telah pun bergelar doktor, "akak tak elok duduk hospital lama-lama sebab mudah dapat jangkitan kuman, baik-baik sihat boleh sakit lagipun dirumah akak boleh banyak bergerak dan baik untuk mencegah blood clot daripada terjadi". Bila dengar nasihat Dr. Jihan terus bersemangat nak balik.

Hari kelima, pepagi doktor datang dan kata saya dah boleh balik. Walaupun pagi diberi balik tetapi jam 5 petang baru betul-betul saya boleh balik setelah segala ubat dan maklumat tentang penjagaan diri dirumah saya terima bersama kad temujanji sebulan akan datang. Dan saya diberi cuti selama 6 minggu. Lebih kurang pukul 6.30 suami datang dan saya pulang ke rumah.

Minggu pertama dirumah saya makan Gamat Healin dan kapsul Ikan Haruan. Alahmdulillah mak dan abah mertua datang semata-mata untuk membantu anak, menantu dan cucunya. Saya boleh berjalan perlahan-lahan dan saya boleh duduk dikerusi tetapi dalam 30 minit saya baring semula.

Minggu kedua saya dah mula boleh turun naik tangga, makan pun dah boleh makan di bawah,tak perlu suami bawa keatas makanan. Saya boleh menaiki kereta tetapi kena beralaskan bantal dibelakang. Rasa segar dapat menghirup udara luar.

Minggu ketiga jahitan saya jenis yang akan hilang sendiri semakin hilang, cuma denyutan dalaman masih terasa. Saya masih minum gamat healin, alahmdulillah jahitan cepat baik. Minggu ni juga pertama kali saya berjalan agak jauh dan mak mertua menemani saya pergi ke sekolah Jannah sebab ada sambutan hari raya Adha.

"Mama why are you coming? I know mama, because this morning I wish to Allah please let Mama come. "Jannah yang gembira melihat mama dan wan datang kekelasnya.

"Really Jannah, Allah always make you wish come true.." jawab saya sambil memeluknya.


Saya masih ingat dua hari selepas saya pulang kerumah dan suatu malam sebelum tidur jannah toleh kearah saya,

"Mama do you still feel pain?"

"Yes, why?" tanya saya yang agak pelik dengan soalan dia.

"But you can talk talk dan laugh with me" jawabnya. Bila saya dengar jawapan jannah saya teringat masa saya sakit, saya jarang bercakap dan bercerita dengan dia dan saya cepat nak marah. Mungkin dia nampak perubahan saya..dan saya rasa kasihannya dengan jannah, insyaAllah jannah mama akan sihat dan jaga jannah.

hari kedua di
Royal Hallamshire wad G2


Pada suatu malam sebelum tidur saya selalu chit chat dengan jannah.

"Mama, I want to be a doctor"

"Why? Last time you said to me you want to be a someone working in the office" .

Saya agak terkejut dengan kenyataan tiba-tiba dia ingin jadi doktor sebab sebelum ni ayah dia selalu cakap nanti dah besar Jannah jadi doktor yer dan selalu jawapan yang keluar adalah NO. Tapi malam ni lain pula.

"Because mama, doctor make you happy and feel better, doctor is very kind to people. That's why I want to be a doctor".

"InsyaAllah jannah" sambil mencium pipinya dan dalam hati saya inilah hikmah dan disini saya tahu anak saya adalah seorang yang tak reti duduk diam dan suka berinteraksi dengan orang.



kad ni jannah tulis masa saya sakit




nota untuk mama...

Friday, 1 October 2010

last raya di uk?



Sekejapnyer masa berlalu, pejam celik-pejam celik saya tinggal di uk hampir 4 tahun. Tapi dah masuk tahun ke 3 ke 4 saya rasa lama sesangat..perasaan nak balik semakin kuat, tapi pastinya perasaan suami yang belajar mungkin berbeza. Semoga abang dipermudahkan segala urusan.

Teringat kakak saya pesan..."alang jangan sesedih kat sana..hepi-hepi jer tau". Itulah angah yang sentiasa memberi semangat kat saya..rindu..rindu..rindu sangat kat dia,rindu dengar celoteh dia.

Oh..sebenarnya nak cerita pasal raya kat uk ni terutamanya di Sheffield. Suasana raya memang meriah, setiap hujung minggu saya tak perlu masak sebab pasti ada open house atau open hall. Kekadang sehari sampai 4 atau 5 buah rumah, bila balik rumah memang kekenyangan. CUma bezanyakemeriahan beraya di Sheffield pergi rumah kengkawan, tapi di Malaysia kita ziarah kaum keluarga..atuk nenek,pakcik makcik. Namun apapun hubungan silaturrahim postgrade di Sheffield memang rapat, sesaper yang nak belajar di uk datanglah Sheffield..orang-orangnya baik-baik..:)

Minggu depan minggu terakhir raya, musim luruh pun dah mula. Rasa banyak-banyak musim saya suka musim luruh dan musim sejuk tapi masa salji turun jer suka. Musim luruh saya suka tengok daun-daun yang warna-warni dan jatuh meliputi bumi. Tapi sekarang ni hujan dan berangin, takut tak sempat pergi jenjalan amik gambar autumn. Sejuk pun dah mula terasa dan matahari pun semakin jauh kelihatan. Saat-saat ni jika duduk sesorang kat rumah rasa sunyi jer..lepas tu mulalah rasa rindu..rindu nak balik Malaysia, rasa jasad jer ada kat sini tapi hati dah takder kot.

Jangan dilayan hati tu....sibukkan diri!!!! itulah kekadang saya berkata pada diri sendiri ni. Terasa rindu dengan usrah...hmmm cerita pasal usrah ni, harap semua doakan mak usrah saya supaya cepat sembuh. Sejak dua menjak ni saya selalu sakit perut, tapi jika fikir saya sakit ada orang lagi sakit dan besar ujiannya. Buat saya muhasabah balik diri, disaat-saat kita suka-suka ada peringatan dariapadaNya untuk kita sedari supaya jangan leka dan lalai dengan nikmat yang diberi, Allahu Akbar.

Raya tahun ni mak mertua tercinta masih mengirimkan baju raya untuk saya dan jannah walaupun saya kata tak perlu sebab nak balik dah..terima kasih mak..:) Bila pakai baju raya mak kirim barulah rasa nak beraya...

Hmmm..sebelum syawal habis...apa yer yang benda baru yang saya cuba?
Tahun ni saya berjaya buat kuih raya...pertama buat kuih raya choc chip dengan mak usrah saya pepagi subuh...kenangan dengan kak su. Lepas tu untuk pertama kali saya buat kuih kegemaran saya sekeluarga..almond london. Rasa nak beli tapi fikirkan nanti mesti tak cukup saya buat juga dengan jannah...alhamdulillah dapatlah dalam 150 biji. Minggu pertama dah habis saya sekeluarga mengadapnya...:) InsyaAllah raya tahun depan boleh buat lagi.

Itulah notakecil untuk raya 2010 di Sheffield...setiap apa yang ditetapkan Allah adalah yang terbaik untuk saya dan kita. Bersyukur dan berdoa selalu .



Wednesday, 8 September 2010

pohon kemaafan..Salam Aidilfitri



takbir rayaSalam Aidilfitri buat keluarga tercinta yang berada di Malaysia, sahabat-sahabat dan pembaca notakecil-ini yang dikasihi. Mohon kemaafan dari saya sekiranya ada ungkapan kata-kata,tulisan atau perbuatan yang mengguris zahir dan batin.

InsyaAllah dibulan Syawal ini disamping senyuman jangan lupa ungkapan takbir tahmid dan zikir dibibir untuk memuji kebesaran Allah s.w.t. . Mudah-mudahan didikan di Ramadhan kan menjadikan kita hamba Allah yang  lebih baik untuk bulan-bulan yang akan datang, InsyaAllah.

aiilfitr10

Monday, 6 September 2010

adakah ia Ramadhan terakhir..?


Rasa sedihnya bila melihat kalendar disebelah...27 Ramadhan..lagi tiga hari ia akan berakhir..argggg, muhasabah diri bagaimana Ramadhanku??? Titisan air mata pasti jatuh ke pipi. Namun kekuatan pengharapanku tetap kuat untuk membuat yang terbaik selagi takbir aidilfitri belum berkumandang...
Ya Allah,Ya Rahman ,Ya Rahim..jagalah diriku dari kelekaan dunia yang sia-sia.

Allahumma inni as'aluka ridhaaka wal jannah wa 'audzubika min sakhaathika wannaar.

"Ya Allah aku memohon kepada-Mu, keredhaan-Mu dan syurga; dan aku berlindung kepada-Mu dari murka-Mu dan api neraka".
Amin.

Wednesday, 11 August 2010

Alhamdulillah..bertemu diriku bersama Ramadhan

Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah
Allah masih mengizinkan diriku bertemu Ramadhan
Ya Allah berikan diriku kekuatan untuk beramal dan merasai kemanisannya sebelum ia pergi.
Ya Allah jadikanlah diriku orang yang bertaqwa..amin.

Salam Ramadhan.

Mutiara Al-Quran,Juzu' 1 bersama kita renungkan..
Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai daripadanya dan di antaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya dan di antaranya sungguh ada yang meluncur jatuh, kerana takut kepada Allah. Dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan. (Al-Baqarah, 2 : 74)

Monday, 9 August 2010

Summer2010 kenangan indah..

Alhamdulillah diatas segala nikmat yang diberi kepada saya terutama nikmat Iman dan Islam, nikmat kesihatan dan masa serta kawan-kawan yang baik-baik…:)

Apa cerita musim panas tahun ni…Banyak gambar-gambar yang tersimpan.

Jika musim panas aktiviti yang digemari ramai adalah fruit picking..merasa petik strawberi ker ceri ker, apple ker , rasberry ker atau blackberry ker..apa2 yg berry lah.

100E3341

Jika tahun lepas saya sekeluarga petik strawberi tahun ni kami pergi petik ceri pula. Kami sekeluarga suka makan ceri daripada strawberi..harga ceri lebih mahal dari strawberi. Jadinya bila tiba dikebun ceri kami makan sepuas-puasnya sebab jika makan dibawah pokok percuma..:)

Tahun ni kami pergi kebun yang sama iaitu Goacher’s farm mengambil masa 40 minit dari Sheffield. Pokok ceri lebih kurang macam pokok langsat, buahnya mudah dipetik..dan jangan tersalah petik..jangan sangka yang merah tu dah manis tapi itulah yang masam, jika nak yang manis petiklah yang berwarna merah gelap.

 100_3295

 100_3303

aduh..beratnya..

100_3292

rasalah…sedap tau.

Di kebun ni macam-macam ada. sebelah kebun ceri ada kebun epal..dan gandum. Sekali pandang gandum macam padi..

100_3306  epal yang belum masak..

100_3312 

gandum

2010-07-28

Selepas cari ceri pergi cari strawberi ..ditempat yang sama, tapi strawberinya dah tinggal yang kecik-kecik..yang besar-besar dah habis dipetik orang.

2010-07-281

itu cerita dikebun ceri…

Cerita musim panas lagi..

Family Day Pesatuan Pelajar Malaysia Sheffield. Adakah ini kali terakhir kami sekeluarga berfamily day..;)

Seperti biasa,setiap tahun pasti ada family day untuk kami warga malaysia sheffield anjuran ajk2 PMPMS. Suasana sungguh meriah dan yang paling meriah sukaneka kanak-kanak.

Kenangan yang best..hehehe Jannah menang lumba skuter..kuat juga anak mama ni lari..:) Dan lari bawa bola berkumpulan kumpulan Jannah dapat tempat ke 3 dan Musical Chair Jannah dapat tempat ke 3 juga..:) Suka Jannah dan bila dapat hadiah ..mama  i am  the winner..?

100_3198 hepi day..4 lucky little girl..:)

2010-07-282

Cerita summer ni ada lagi satu paling best…saya pergi sekali lagi di Snowdonia Wales. Entry sebelum ni rasa nak pergi lagi.…dan ketentuanNya saya pergi lagi tetapi suasana berbeza dan bersama family yang lagi besar. InsyaAllah nanti saya sambung cerita aktiviti kami di Perkhemahan Musim Panas –PERKEMASMSM anjuran Majlis Syura Muslimun.

100_3547

View ni betul-betul dihadapan khemah saya..subhanAllah.

bersambung…

Monday, 26 July 2010

bidadari syurga~AsiaH

siapakah Asiah? Masihkah kita ingat kisah Firaun yang sezalim2 manusia itu akhirnya menurut kata-kata wanita ini untuk mengambil seorang bayi sebagai anak???? Kelebihannya untuk redha Illahi.
_________________________________________________

Ratu Syahadah


Engkaulah permaisuri di mahligai tirani
Teguh imanmu walau tersembunyi
Kasihmu kau buktikan sebagai isteri
Namun cintamu untuk Ilahi

Engkau masih isteri yang sejati
Ketika suami dimurka Allah
Istana bukan penjara nikmat yang alpa
Sinar imanmu tak kelam permata
Kau miliki jiwa hamba
Walau di sisimu singgahsana

Sejarah Asiah telah membuktikan
Iman bukanlah penjara di jiwa
Yang selamanya bersembunyi
Tapi kemerdekaan yang hakiki
Yang punya wajah dan jua rupa
Akhirnya imanmu bersuara
Lantas kau dipenjara dan diseksa
Oleh suamimu yang dihina

Di kejauhan istana keangkuhan
Menggamit mata sayunya di jiwa
Namun hatimu tak sudi ke sana
Iman dan akidah lebih utama
Ratu syahadah lalu bermadah
Oh Tuhan binakan istana untukku
Walaupun di dunia ku diseksa
Namun tak terbayar nikmat di syurga

Oh Asiah kau merubah rencana
Bila tanganmu menyentuh bayi
Yang hanyut menongkah arus Sungai Nil
Lembutmu mematahkan keangkuhannya
Firaun merancang kau menghalangnya
Musa terbuang jadi terbilang

Ya Allah…Ya Allah…

Tuesday, 6 July 2010

bersediakah untuk Ramadhan?

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan kepada Allah s.w.t diatas segala nikmatNya dan kemanisan Islam dan Iman yang masih kita miliki.

Semoga lafaz kesyukuran yang kita lafazkan bukanlah sekadar dibibir sahaja tetapi kita buktikan dengan amalan, kerana amalan kan menjadi saksi untuk kita berhadapan dengan timbangan Allah s.w.t di akhirat kelak.

 ramadhannotakecilini

Bila tengok di kalendar sebelah ,sekarang ni telah masuk Julai dan Rejab semakin hampir dengan penghujungnya. Pejam celik-pejam celik, lagi sebulan Ramadhan kan datang. Rasa dihati berbunga-bunga untuk bertemu denganya tapi dalam masa yang sama takut sebab tertanya-tanya pada diri sendiri dah bersedia ke? Jika tidak bersedia sepenuhnya pasti kan hangat-hangat tahi ayam, semangat di minggu pertama dan kedua sahaja pancit dihujungnya bagai orang main bola jika pemain tak fit mental dan fizikal macam mana nak jadi juara..:)

Itu orang main bola yang main hempas pulas dapat satu piala jer..kongsi pula tu. Sebaliknya dibulan Ramadhan, setiap antara kita Allah akan beri ganjaran yang berlipat ganda dan terlalu istimewa jika kita menjadi juara. Namun nampak mudah tetapi hakikat sebenarnya kita muhasabah Ramadhan kita yang lepas-lepas, berapa kali khatam quran? Cukupkah terawih? Berapa kali solat malam? Tamakkah kita sewaktu berbuka? Adakah graf amalan kita dari awal hingga akhir Ramadhan semakin meninggi atau sebaliknya?

Tahun ni di Sheffield buka puasa lebih kurang 9 malam dan sahur dalam 3.45 pagi, siang yang panjang pastinya memerlukan stamina yang kuat untuk bertahan supaya dapat beramal ibadat dengan sungguh-sungguh...sudah bersediakah saya? Makan apa yang berkhasiat sewaktu sahur supaya memberikan tenaga yang cukup?

Semoga kita buat persiapan dari sekarang dengan berpuasa..supaya badan tidak terkejut dan kitakan dapat merasa kemeriahan Ramadhan dan tidak sabar menunggunya dengan satu azam.

Tips untuk bertemu Ramadhan.

 

tell our children, Ramadhan fasting stories..from http://www.ezsoftech.com/ramadan/ramadan15.asp

"But, Mum, I do not want to eat. I am a big boy and I can fast," Thabit told his mother.

"But you are fasting, Thabit. 7-year-old children eat in the morning and a little in the afternoon and then they don't eat anything else till evening."

"But you do not fast like that, Mum," the little boy insisted.

"I am older, Thabit. Grownups fast that way."

The young gentleman sat deep in thought and then asked, "Mum, why do we fast?"

"That's a good question, Thabit." She got up and went to the kitchen cupboard. She removed something from it.

"Do you know what this is, Thabit?"

"It's a blender."

"Do you know what it is supposed to do?"

"It blends passion fruit for juice." His mother laughed. "Yes, it does blend. Our body does the same thing. It grinds the food we eat; it takes what it needs and removes the rest. It does this everyday, day in day out."

"Doesn't the body get tired, Mum?"

"It does. Just like the blender. When we have blended juice for too long, it refuses to work. Then it needs fixing. So we have to give our body a rest so it can work better for us. That's why we fast in Ramadan and some other days in the year."

"Does everybody fast, Mummy?"

"Not everybody. If you are ill or expecting a baby or if you are old and weak like Daddy's grandpa or if you are 7 years old then you don't fast.

The little boy thought some more. He ate the food his mother had set before him without much fuss. "What if you don't want to fast?"

"What is your sister Nur's favorite color?" "Pink".

"And what is the color of her uniform for Madrassa (School)?" "Blue".

But she says she'd like to wear her pink hijab when she goes."

"And why doesn't she?"

"She is afraid Ustaadh (Teacher) will punish her."

"You see, she was afraid Ustaadh would punish her. Ustaadh will punish her because she has broken the rule of the madrassa by wearing pink.

You see, Thabit, Allah knows what is good for us and so we have to do as He commands, because He sees and knows everything. We love Him and fear Him and we don't want Him to be displeased with us."

"But don't you get hungry, Mum?"

"Of course we do. But we keep ourselves busy on other important things to take our mind away from the food. We read the Qur'an, or we visit the sick people or we go to the mosque and listen to dars. You see there's plenty to do and before you know it, it's time to eat!"

"Is there another reason why Muslims fast?"

"Yes. You are lucky, Thabit, because you have food everyday. Not everyone has food to eat."

"Like the poor people at Baroda Road?"

"Yes, like them. If we go hungry like them, we will be able to understand that they need help."

The little boy seemed satisfied with the answers, his mother had given him. "Mum, can I go with you and Daddy to help the poor?" "By the Grace of Allah, you can."

Monday, 14 June 2010

Keimanan

Andai matahari di tangan kananku
Takkan mampu mengubah yakinku
Terpatri dan takkan terbeli dalam lubuk hati
Bilakah rembulan di tangan kiriku
Takkan sanggup mengganti imanku
Jiwa dan raga ini apapun adanya

Andaikan seribu siksaan terus melambai-lambaikan derita yang mendalam
Seujung rambut pun aku takkan bimbang
jalan ini yang kutempuh
Bilakah ajal kan menjelang jemput rindu-rindu Syahid yang penuh kenikmatan
Cintaku hanya untukMu tetapkan muslimku selalu


Friday, 11 June 2010

mandi tak basah tidur tak lena...

Lama rasanya tak menulis kat notakecil ni...naper ek? entah rasa separuh hati dah takder kat sheffield ni...tak tahu rasa nak balik malaysia jer. Last week Jannah demam pastu saya pula. Saya rasa sejak 3 4 bulan lepas setiap bulan ada jer sakit. Rasa setiap bulan ada jer cuti sakit. Jika saya fikir-fikir saya ni susah nak sakit...naper sekarang cepat sangat ek..ke duduk uk cuaca sejuk.

Duduk-duduk fikir sorang-sorang..mungkin saya dah rindu nak balik Malaysia..hehehe tu secara mental saya dah kalah dan tu fizikal terkesan.Bersabarlah wahai diri ini sekejap jer lagi nak balik...Semoga Allah permudahkan urusan suamiku,amin.

Wednesday, 26 May 2010

unggul dan berprestij..

Saya ni jarang baca atau dengar seerah sahabiyyah, yang selalu baca atau dengar adalah tentang para sahabat . Mungkin kerana dari kecil kurang didedahkan kisah wanita-wanita yang hebat di zaman Rasulullah kecuali kisah Khadijah, Aisyah dan Fatimah…alasanlah ni.,

Detik bermula ingin mengetahui kisah Sahabiyyah pabila saya dikehendaki menyampaikan kisah sahabiyyah pada satu pertemuan. Awal-awal saya menolak sebab takder buku tapi mak naqibah terus kata dia ada buku dan terus meminjamkan saya satu buku yang cantik kulit nya secantik tajuk nya- 35 Sirah Shahabiyyah penulisnya Mahmud Al-Mishri. Terus berminat untuk membelek-beleknya. Ada 35 orang ni nak pilih yang mana? Yang pertama nak baca yang tak terkenal dan tetiba nak tahu cerita tentang Asma’ sebab teringat seorang kawan nama dia Asma’. Kenapa nama Asma’ dipilih?

Saya pun baca dan baca. Bila jer habis baca tetiba tercari-cari dan tertanya-tanya kenapa ada satu cerita yang selalu dengar tentang Asma’ ni takder diceritakan disini. Kemudian teliti semula nama dia….oh bukan rupanya ni bukan cerita Asma’ binti Abu Bakar. Ini cerita Asma’ lain rupanya.

Siapakah Asma’ kali ini?

Asma’ binti Umais atau gelaranya Wanita yang Bernikah Dengan Tiga Ahli Syurga.

Jika kita baca kisah perang Mu’tah kita akan teringat dengan pesanan Rasulullah kepada 3 panglima perang yang akan ganti menggantikan siapa sekiranya seorang syahid.

Panglima perang kedua dalam peperangan yang sangat sengit, Ja’far b, Abu Thalib dengan kekuatan dan demi Islam tercinta panji sama sekali dijulang walaupun satu demi satu tangannya hilang masih tetap memastikan panji tetap berdiri dan apabila membaca kisah perang Mu’tah kisah inilah yang saya ingat dan tidak pernah terfikir saya untuk mengetahui siapakah isteri sahabat yang shahid ini. Dan rupanya panglima perang yang hebat yang hilang kedua tangan inilah beristerikan  Asma’ binti Umais. Kemudian setelah Ja’far syahid, suaminya adalah Abu Bakar dan setelah Abu Bakar , suaminya adalah Ali bin Abu Thalib. Kisah Asma’ menceritakan dirinya yang begitu setia dengan suami dan sentiasa menyebut kebaikan suami walaupun telah meninggal dunia dan kekuatan jiwa dengan berpuasa dan solat malam.

Bila habis baca apa yang saya terfikir jika zaman sekarang ni mungkin kita sering ingin tahu eh polan ni kawin dengan saper ek? Saper isteri polan ni ek? Lebih-lebih lagi jika polan itu ‘somebody’. Senang kata bergosip memang suka  Tapi kenapa semangat ingin tahu itu tidak kepada sirah sahabat-sahabat Rasulullah yang jika mengetahuinya akan meningkatkan iman kita, berbeza dengan ‘somebody’ zaman moden ni yang tidak akan beri faedah apa-apapun takut-takut menambahkan dosa lebih lagi kerana mengata itu tak kena ini tak kena.

Saya masih ingat masa dengar ceramah Maulidur Rasul daripada Ustaz Maszlee..Mengapa kita perlu tahu sejarah? Salah satunya apabila kita baca sejarah tokoh kita akan merasa ingin menjadi sepertinya, membaca dan memperingati sejarah kegemilangan kita kan berusaha kearah itu dan memperingati sejarah kejatuhan kita kan jadikan sebagai sempadan dan tauladan supaya tidak terjadi kali kedua begitu juga jika sejarah keperitan peperangan diperingati akan dapat tanamkan semangat perjuangan yang kuat. Banyaklah contoh-contoh sejarah yang ustaz bagi salah satu nya kenapa Kamal Attaturk masih disegani rakyatnya walaupun jahat dan bagaimana Iran hebat tenteranya.

Hanya dengan tahu akan menjadi mahu…:). Jangan dilekehkan sejarah dan baca kisah-kisah sahabiyyah untuk ditanam dalam jiwa diri anak-anak sejak kecil lagi untuk menggantikan sinonimnya anak kecil dengan cerita-cerita dongeng puteri-puteri Disney..Cinderella, Snow White dan sebagainya yang akhir ceritanya kawin dengan putera raja hidup bahagia.

Peringatan untuk saya dan juga kita sebagai mama,ibu,bonda,mak,ummi,mummy dan apapun panggilannya untuk bina jati diri yang unggul dan solehah dalam diri kita dahulu. Tapak semaian yang subur dan baik akan mengahsilkan tanaman yang membesar dengan kuat dan sihat. Pabila kita cerita kepada anak-anak mudah-mudahan tertanam di hati dan fikiran anak-anak ingin menjadi seperti mereka yang tinggi semangat perjuangan, anggun dan berprestij dalam kaca mata nilaian iman dan islam.

Ada beberapa ungkapan tentang wanita yang saya jumpa yang sangat indah:

Wanita-‘Senyumnya adalah rahsia yang tersingkap,tangisannnya adalah rasa hati dan kemarahannya adalah pemberontakan kasih sayang’

‘Wanita dimasyhurkan kerana tidak ditonjolkan. Ia tersembunyi biarpun hadirnya menggegarkan’

Akhir sekali sebagai peringatan untuk saya dan kita bersama supaya kita wanita menjaga pergerakan dan kata-kata cukup dengan pesanan Rasulullah bahawa kebanyakan wanita adalah penghuni neraka.

Tuesday, 25 May 2010

dapatkan Buah KeIkhLASan..

Assalamualaikum wrt,
Dua hari lepas saya dengar tazkirah tentang ikhlas, benda yang selalu terlupa.

Ikhlas adalah suatu yang sangat susah untuk kita dapat walaupun kita telah berniat kerana Allah pada awalnya.
Dengan niat ini juga syaitan akan berbisik-bisik untuk mengaburi hati kita tanpa kita sedari,.

Jangan kita fikir jika pada awalnya kita telah berniat kerana Allah kerja kita diterima dan kita tidak sedari akhirnya kita dicampakkan ke neraka.

Kita tidak sedar sebenarnya kita telah tersasar dari ikhlas kerana Allah iaitu ketika kerja itu sedang kita buat dan mungkin selepas kerja itu berakhir.

Kenapa?

Syaitan akan berusaha keras supaya kita tidak dapat memiliki sesuatu yang sangat istimewa iaitu BUAH keIKHLASaN..

Nilainya sangat tinggi dan pasti untuk memperolehinya juga tidak semudah yang disangka. Semoga kita memiliki HATI yang bermujahadah supaya segala amalan kita diterima Allah.

Hari ni sempat baca artikel tentang Ikhlas dan kupasan berserta ayat Quran dan hadith. Saya kongsi pembacaan tentang Ikhlas daripada dakwah.info

____________________________________________________

Gara-Gara Tidak Ikhlas

Sesungguhnya segala puji bagi Allah, Rabb seru sekalian alam, yang berkuasa membolak-balikkan hati anak Adam bagaimanapun Dia inginkan. Salawat dan salam semoga tercurah kepada Nabi akhir zaman dan pembawa lentera bimbingan untuk membangkitkan kesadaran hati manusia yang telah lalai dan lupa akan hakekat kehidupan. Amma ba’du.

Saudara-saudara sekalian, semoga Allah menambahkan kepada kita bimbingan dan pertolongan… sesungguhnya pada masa-masa seperti sekarang ini; masa yang penuh dengan ujian dan godaan serta kekacauan yang meluas di berbagai sudut kehidupan… kita sangat memerlukan hadirnya hati yang diwarnai dengan keikhlasan. Hati yang selamat, sebagaimana yang disinggung oleh Allah ta’ala dalam firman-Nya (yang artinya), “Pada hari itu -hari kiamat- tidaklah bermanfaat harta dan keturunan kecuali bagi orang yang menghadap Allah dengan hati yang selamat.” (QS. asy-Syu’ara’: 88-89)

Hati yang ikhlas itulah yang selamat


Ibnul Qayyim rahimahullah memaparkan, “Ia adalah hati yang selamat dari segala syahwat/keinginan nafsu yang menyelisihi perintah dan larangan Allah serta terbebas dari segala syubhat yang menyelisihi berita yang dikabarkan-Nya.” (Ighatsat al-Lahfan, hal. 15)

Syaikh as-Sa’di rahimahullah berkata, “Hati yang selamat itu adalah hati yang selamat dari syirik dan keragu-raguan serta terbebas dari kecintaan kepada keburukan/dosa atau perilaku terus menerus berkubang dalam kebid’ahan dan dosa-dosa. Karena hati itu bersih dari apa-apa yang disebutkan tadi, maka konsekunsinya adalah ia menjadi hati yang diwarnai dengan lawan-lawannya yaitu; keikhlasan, ilmu, keyakinan, cinta kepada kebaikan serta dihiasinya -tampak indah- kebaikan itu di dalam hatinya. Sehingga keinginan dan rasa cintanya akan senantiasa mengikuti kecintaan Allah, dan hawa nafsunya akan tunduk patuh mengikuti apa yang datang dari Allah.” (Taisir al-Karim ar-Rahman [2/812])

Ibnul Qayyim rahimahullah juga mensifatkan pemilik hati yang selamat itu dengan ucapannya, “…Ia akan senantiasa berusaha mendahulukan keridhaan-Nya dalam kondisi apapun serta berupaya untuk selalu menjauhi kemurkaan-Nya dengan segala macam cara…”. Kemudian, beliau juga mengatakan, “… amalnya ikhlas karena Allah. Apabila dia mencintai maka cintanya karena Allah. Apabila dia membenci maka bencinya juga karena Allah. Apabila memberi maka pemberiannya itu karena Allah. Apabila tidak memberi juga karena Allah…” (Ighatsat al-Lahfan, hal. 15)

Ayat-Ayat Yang Memerintahkan Untuk Ikhlas


Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu al-Kitab dengan benar, maka sembahlah Allah dengan mengikhlaskan agama untuk-Nya. Ketahuilah, sesungguhnya agama yang murni itu merupakan hak Allah.” (QS. az-Zumar: 2-3)

Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Padahal, mereka tidaklah disuruh melainkan supaya beribadah kepada Allah dengan mengikhlaskan agama untuk-Nya dalam menjalankan ajaran yang lurus, mendirikan sholat dan menunaikan zakat. Demikian itulah agama yang lurus.” (QS. al-Bayyinah: 5)

Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Berdoalah kepada Allah dengan mengikhlaskan agama/amal untuk-Nya, meskipun orang-orang kafir tidak menyukai.” (QS. Ghafir: 14)

Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Dialah Yang Maha Hidup, tiada sesembahan -yang benar- selain Dia, maka sembahlah Dia dengan mengikhlaskan agama bagi-Nya.” (QS. Ghafir: 65)

Hadits-Hadits Yang Memerintahkan Untuk Ikhlas


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amalan kecuali yang ikhlas dan dilakukan demi mengharap wajah-Nya.” (HR. Nasa’i dari Abu Umamah al-Bahili radhiyallahu’anhu, sanadnya hasan, dihasankan oleh al-Iraqi dalam Takhrij al-Ihya’)

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Orang yang paling berbahagia dengan syafa’atku kelak pada hari kiamat adalah orang yang mengucapkan la ilaha illallah dengan ikhlas dari dalam hati atau dirinya.” (HR. Bukhari dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu)

Gara-Gara Tidak Ikhlas


Dari Sulaiman bin Yasar, dia berkata: Suatu saat, ketika orang-orang mulai bubar meninggalkan majelis Abu Hurairah -radhiyallahu’anhu-, maka Natil -salah seorang penduduk Syam- (beliau ini adalah seorang tabi’in yang tinggal di Palestina, pent) berkata kepadanya, “Wahai Syaikh, tuturkanlah kepada kami suatu hadits yang pernah anda dengar dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.”

Abu Hurairah menjawab,

“Baiklah. Aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Sesungguhnya orang-orang yang pertama kali diadili pada hari kiamat adalah:

[Yang pertama] Seorang lelaki yang telah berjuang demi mencari mati syahid. Lalu dia dihadirkan dan ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang sekiranya akan diperolehnya, sehingga dia pun bisa mengenalinya. Allah bertanya kepadanya, “Apa yang telah kamu lakukan untuk mendapatkan itu semua?”. Dia menjawab, “Aku berperang di jalan-Mu sampai aku menemui mati syahid.” Allah menimpali jawabannya, “Kamu dusta. Sebenarnya kamu berperang agar disebut-sebut sebagai pemberani, dan sebutan itu telah kamu peroleh di dunia.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk menyeretnya dalam keadaan tertelungkup di atas wajahnya hingga akhirnya dia dilemparkan ke dalam api neraka.

[Yang kedua] Seorang lelaki yang menimba ilmu dan mengajarkannya serta pandai membaca/menghafal al-Qur’an. Lalu dia dihadirkan dan ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang sekiranya akan diperolehnya, sehingga dia pun bisa mengenalinya. Allah bertanya kepadanya, “Apa yang telah kamu lakukan untuk mendapatkan itu semua?”. Dia menjawab, “Aku menimba ilmu dan mengajarkannya serta aku membaca/menghafal al-Qur’an di jalan-Mu.” Allah menimpali jawabannya, “Kamu dusta. Sebenarnya kamu menimba ilmu agar disebut-sebut sebagai orang alim, dan kamu membaca al-Qur’an agar disebut sebagai qari’. Dan sebutan itu telah kamu dapatkan di dunia.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk menyeretnya dalam keadaan tertelungkup di atas wajahnya hingga akh! irnya dia dilemparkan ke dalam api neraka.

[Yang ketiga] Seorang lelaki yang diberi kelapangan oleh Allah serta mendapatkan karunia berupa segala macam bentuk harta. Lalu dia dihadirkan dan ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang sekiranya akan diperolehnya, sehingga dia pun bisa mengenalinya. Allah bertanya kepadanya, “Apa yang telah kamu lakukan untuk mendapatkan itu semua?”. Dia menjawab, “Tidak ada satupun kesempatan yang Engkau cintai agar hamba-Mu berinfak padanya melainkan aku telah berinfak padanya untuk mencari ridha-Mu.” Allah menimpali jawabannya, “Kamu dusta. Sesungguhnya kamu berinfak hanya demi mendapatkan sebutan sebagai orang yang dermawan. Dan sebutan itu telah kamu dapatkan di dunia.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk menyeretnya dalam keadaan tertelungkup di at! as wajahnya hingga akhirnya dia dilemparkan ke dalam api neraka.”

(HR. Muslim [1903], lihat Syarh Muslim [6/529-530])

Hadits yang agung ini memberikan faedah bagi kita, di antaranya:

[1] Dosa riya’ -yaitu beramal karena dilihat orang dan demi mendapatkan sanjungan- adalah dosa yang sangat diharamkan dan sangat berat hukumannya (lihat Syarh Muslim [6/531]). Riya’ merupakan bahaya yang lebih dikhawatirkan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menimpa orang-orang salih sekelas para sahabat. Beliau bersabda, “Maukah kukabarkan kepada kalian mengenai sesuatu yang lebih aku takutkan menyerang kalian daripada al-Masih ad-Dajjal?”. Para sahabat menjawab, “Mau ya Rasulullah.” Beliau berkata, “Yaitu syirik yang samar. Tatkala seorang berdiri menunaikan sholat lantas membagus-baguskan sholatnya karena merasa dirinya diperhatikan oleh orang lain.” (HR. Ahmad dan! Ibnu Majah, al-Bushiri berkata sanadnya hasan) (lihat at-Tam-hid, hal. 397, al-Qaul al-Mufid [2/55]). Kalau para sahabat saja demikian, maka bagaimana lagi dengan orang seperti kita? Allahul musta’aan

[2] Dorongan agar menunaikan kewajiban ikhlas dalam beramal. Hal ini sebagaimana yang telah Allah perintahkan dalam ayat (yang artinya), “Tidaklah mereka diperintahkan melainkan agar menyembah Allah dengan mengikhlaskan amal untuk-Nya dalam menjalankan agama yang lurus.” (QS. al-Bayyinah: 5) (lihat Syarh Muslim [6/531])

[3] Hadits ini menunjukkan bahwa dalil-dalil lain yang bersifat umum yang menyebutkan keutamaan jihad itu hanyalah berlaku bagi orang-orang yang berjihad secara ikhlas. Demikian pula pujian-pujian yang ditujukan kepada ulama dan orang-orang yang gemar berinfak dalam kebaikan hanyalah dimaksudkan bagi orang-orang yang melakukannya ikhlas karena Allah (lihat Syarh Muslim [6/531-532])

[4] Sesungguhnya ikhlas tidak akan berkumpul dengan kecintaan kepada pujian dan sifat rakus terhadap apa yang dimiliki oleh orang lain. Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “Tidak akan bersatu antara ikhlas di dalam hati dengan kecintaan terhadap pujian dan sanjungan serta ketamakan terhadap apa yang dimiliki oleh manusia, kecuali sebagaimana bersatunya air dengan api atau dhobb/sejenis biawak dengan ikan -musuhnya-.” (al-Fawa’id, hal. 143)

[5] Keikhlasan merupakan sesuatu yang membutuhkan perjuangan dan kesungguh-sungguhan dalam menundukkan hawa nafsu. Sahl bin Abdullah berkata, “Tidak ada sesuatu yang lebih sulit bagi jiwa manusia selain daripada ikhlas. Karena di dalamnya sama sekali tidak terdapat jatah untuk memuaskan hawa nafsunya.” (Jami’ al-’Ulum wa al-Hikam, hal. 26). Sebagian salaf berkata, “Tidaklah aku berjuang menundukkan diriku dengan perjuangan yang lebih berat daripada perjuangan untuk meraih ikhlas.” (lihat al-Qaul al-Mufid [2/53])

[6] Tercela dan diharamkannya orang yang menimba ilmu agama tidak ikhlas karena Allah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang menuntut ilmu yang semestinya dipelajari demi mencari wajah Allah akan tetapi dia tidak menuntutnya melainkan untuk menggapai kesenangan dunia maka dia pasti tidak akan mendapatkan bau -harum- surga pada hari kiamat kelak.” (HR. Abu Dawud dan disahihkan al-Albani) (lihat Jami’ al-’Ulum wa al-Hikam, hal. 22)

[7] Amalan yang tercampuri syirik -contohnya riya’- tidak diterima oleh Allah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Allah ta’ala berfirman: Aku adalah Dzat yang paling tidak membutuhkan sekutu. Barangsiapa yang melakukan suatu amalan yang dia mempersekutukan diri-Ku dengan selain-Ku maka akan Kutinggalkan dia bersama kesyirikannya.” (HR. Muslim) (lihat Jami’ al-’Ulum wa al-Hikam, hal. 23)

[8] Sebesar apapun amalan, maka yang akan diterima Allah hanyalah amal yang ikhlas. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak menerima amalan kecuali yang dilakukan dengan ikhlas dan demi mencari wajah-Nya.” (HR. Nasa’i dan dihasankan al-Albani) (lihat Jami’ al-’Ulum wa al-Hikam, hal. 21)

[9] Amalan yang besar bisa berubah menjadi kecil gara-gara niat, sebagaimana amal yang kecil bisa menjadi bernilai besar karena niat. Ibnu Mubarak berkata, “Betapa banyak amalan yang kecil menjadi besar karena niat, dan betapa banyak amalan yang besar menjadi kecil karena niat.” (lihat Jami’ al-’Ulum wa al-Hikam, hal. 19)

Buah Keikhlasan


Di antara buah paling agung yang diperoleh oleh orang-orang yang ikhlas adalah diharamkan tersentuh api neraka. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Allah mengharamkan sentuhan api neraka kepada orang yang mengucapkan la ilaha illallah dengan ikhlas karena ingin mencari wajah Allah.” (HR. Bukhari dan Muslim dari Itban radhiyallahu’anhu)

Orang yang ikhlas/bertauhid maka akan selamat dari hukuman kekal di dalam neraka, yaitu selama di dalam hatinya masih tersisa iman/tauhid meskipun sekecil biji sawi. Dan apabila keikhlasan itu sempurna di dalam hatinya maka ia akan selamat dari hukuman neraka dan tidak masuk ke dalamnya sama sekali (lihat al-Qaul as-Sadid, hal. 17)

Orang yang mendapatkan keutamaan ini hanyalah orang yang ikhlas dalam mengucapkan kalimat syahadat. Maka terkecualikan dari keutamaan ini orang-orang munafik, dikarenakan mereka tidak mencari wajah Allah ketika mengucapkannya (lihat at-Tam-hid, hal. 26).

Hadits ini mengandung bantahan bagi kaum Murji’ah yang menganggap bahwa ucapan la ilaha illallah itu sudah cukup meskipun tidak disertai dengan harapan untuk mencari wajah Allah (ikhlas). Demikian pula, hadits ini mengandung bantahan bagi kaum Khawarij dan Mu’tazilah yang beranggapan bahwa pelaku dosa besar kekal di dalam neraka, sementara hadits ini menunjukkan bahwa para pelaku perbuatan-perbuatan yang diharamkan tersebut -dan tidak bertaubat sebelum matinya- tidak akan kekal di neraka, hanya saja pelakunya memang berhak menerima hukuman/siksa (lihat al-Qaul al-Mufid ‘ala Kitab at-Tauhid [1/46])

Selain itu, orang yang ikhlas juga akan merasa ringan dalam melakukan berbagai ketaatan -yang pada umumnya terasa memberatkan-, karena orang yang ikhlas senantiasa menyimpan harapan pahala dari Allah. Demikian pula, ia akan merasa ringan dalam meninggalkan maksiat, karena rasa takut akan hukuman Rabbnya yang tertanam kuat di dalam hatinya (lihat al-Qaul as-Sadid, hal. 17)

Orang yang ikhlas dalam beramal akan bisa mengubah amalannya yang tampak sedikit menjadi banyak pahalanya, sehingga ucapan dan amalannya akan membuahkan pahala yang berlipat ganda (lihat al-Qaul as-Sadid, hal. 19). Syaikh as-Sa’di rahimahullah mengatakan, “Amal-amal itu sesungguhnya memiliki keutamaan yang bervariasi dan pahala yang berlipat-lipat tergantung pada keimanan dan keikhlasan yang terdapat di dalam hati orang yang melakukannya… ” (Bahjat al-Qulub al-Abrar, hal. 17). Semoga Allah menjadikan kita orang yang ikhlas.

Kitab Ta’thir al-Anfaas bi Ahaadits al-Ikhlas

Tuesday, 27 April 2010

kedekutkah kita ?

Sabtu lepas saya sempat menghadiri Sesi dan Charity Dinner Misi Kasih Palestin.

Antara ucapan yang terkesan dihati saya adalah ucapan daripada Pengarah PACE.

Sekiranya rakyat Palestine bersedia menjadi saff dihadapan untuk mempertahankan tanah suci Islam, siapakah yang akan menjadi saff dibelakang jika tidak diri kita. Adakan kita masih boleh bergelak ketawa dan masih tidak peduli jika sekarang pihak musuh sedang cuba merobohkan Al Aqsa dan menggantikannya dengan kuil-kuil mereka. Apa yang akan kita jawab dihadapan Allah kelak?

Adakah hanya dengan malam ini sahaja sumbangan yang kita berikan untuk Palestin??? Berilah bantuan berterusan dengan rezeki gaji yang diperolehi untuk peruntukan menyara dan mengambil anak angkat Palestine yang suatu hari nanti akan menjadi mujahid. Sekiranya kita tidak mampu berjihad insyaAllah saham anak-anak mujahid ini akan kita perolehi di akhirat kelak

Sesuatu yang saya terfikir dan muhasabah untuk diri sendiri juga. Beruntungnya rakyat Palestine Allah memilih mereka untuk mempertahankan tanah suci Islam lebih daripada nyawa mereka. Tidakkah kita rasa malu jika kita hanya sibuk dengan urusan seharian, hanya berada didalam zon selesa, kita tidak peduli saudara-saudara Islam yang memerlukan kita. Berkirakah kita untuk mengeluarkan wang untuk menderma dan dan masa untuk menghadiri dan merancang program-program kesedaran Palestine ini.

Kadangkala kita selalu berkira masa untuk menghadiri majlis-majlis ilmu yang memberi kita sentuhan, peringatan dan kefahaman tentang Islam, lebih-lebih lagi jika ia dihujung minggu. Kadangkala ia hanya seminggu sekali atau sebulan sekali….tetapi itulah kita seolah-olah telah habis masa kita untuk bersama keluarga,bershopping kita dan berehat kita. Kita lupa detik nafas dan masa adalah pemberian Allah. Seolah-olah masa itu adalah milik kita 100%. Kedekutnya kita….kita tidak mahu keluar dari zon selesa. Bayangkan mereka di Palestine adakah sempat untuk mereka memikirkan itu semua yang ada hanya masa untuk syahid.

Benarlah sebagaimana Allah berfirman didalam surah Al Asr “Demi Masa Sesungguhnya manusia didalam kerugian…”


Kenangan manis di Charity Dinner Misi Kasih Palestine anjuran MSM Sheffield 2010.



charity dinner mkp

Ya Allah Engkau mengetahui bahawa..

hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah Mu
Bersatu memikul beban dakwah Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia..
untuk mendaulat dan menyokong syariatMu

Maka eratkan lah ya Allah akan ikatannya
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
Tunjukkanlah kepada hati-hati ini..
akan jalannya yang sebenar
Penuhkanlah piala hati ini..
dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini..
dengan makrifat, pengetahuan sebenar tentangMu

Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini..
sebagai para syuhada' dlm perjuangan agama Mu
Engkau lah sebaik-baik sandaran..
dan sebaik-baik penolong ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini
Amin ya rabbal A'alamin..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...