Tuesday 2 February 2010

sorry mama..

Seperti biasa selepas balik kerja dan segala kerja dah siap saya terus ke attic untuk tengok emel dikomputer...dalam leka membaca emel, mata memandang ke jam..3 petang, dalam kepala Jannah.. Saya terus kebawah capai tudung dan jaket dan berlari-lari anak ke sekolah Jannah. Sampai dipintu gate..saya ternampak seorang ibu membimbit beg plastik 'wilkinson'...ohh terus saya teringat semalam Jannah ingatkan saya supaya selepas ambil dia dari sekolah dia nak pergi kedai..wilkinson sebab nak beli fairy colouring book, tapinya saya terlupa bawa duit...oh mesti dia marah

"mama jom pergi Wilkinson" ajak Jannah bila keluar dari pintu kelas.
"sorry jannah mama tak bawa duit hari ni lagipun mama dah belikan kakak minggu lepas, belum habis pun kakak warna buku tu" saya meminta maaf dan cuba memujuk.
"no..no..kita balik ambil duit lepas tu kita pergi kedai beli" Jannah berkeras juga.
"I'm tired Jannah" jawab saya.

Sepanjang jalan dia menangis nak juga beli buku tu, puas saya cuba memujuk dan saya cuba tidak menuruti kehendaknya sahaja. Jannah meronta dan menangis sampai kerumah. Sampai dirumah tangisannya semakin kuat dan saya minta dia masuk bilik. Di bilik dia baling-baling semua buku dan saya kurang sabar saya cubit kaki dia dan minta dia senyap. Tapi Jannah tetap menangis dan menjerit panggil saya. Saya diam dan biarkan dia dalam bilik saya taknak layan, akhirnya dia tertidur dengan pakaian sekolah. Dalam pukul 5 petang saya tengok dia dalam bilik dia berselubung bawah duvet..saya panggil nama dia dan tickle pinggang dia..

"Jannah tak sayang mama ker? Jannah marah-marah mama?" tanya saya.
"urghh..urghh" bunyi yang selalu Jannah keluarkan bila dia taknak jawab.
"eee...macam bunyi lembu jer" saya cuba buat dia tersenyum kemudian saya keluar dan solat maghrib dibilik. Senyap-senyap Jannah datang..

"tukar baju Jannah dan kemas bilik , nanti ayah balik.."pesan saya.
Terus dia tukar baju dan kemas semula bilik. Memang saya akui Jannah memang pandai mengemas bilik.

"I'm finish mama, you can see" kata Jannah dengan bangga.
Memang betul semuanya telah seperti biasa,"Thank you Jannah" puji saya.

Malam tu sebelum tidur saya melayan dia diatas katil sambil mewarna buku yang telah saya beli seminggu lepas. Tengah sibuk saya mewarna..

"how tu spell 'here' mama"tanya Jannah. Saya cuba tengok apa yang dia tulis tapi dia tak bagi.

"This is for you mama" sambil hulurkan satu kad yang dia buat sendiri.Tersentuh hati saya bila membacanya..

I love you too..itulah anak..kekadang buat saya terseyum kekadang buat saya hilang sabar.

4 comments:

Ibu Aunis said...

so touching....

yati, jannah perlukan adik kot skang ni...ehe...;)

mamajannah said...

far doakan yer..;)

sitinurulhawa said...

cemburunya... :)

mamajannah said...

awa..aku doakan..sebab nak pulangkan 'hadiah'..:D akupun cemburu kat ko;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...