Friday 5 February 2010

masak...?



tak tahulah kenapa saya ni..banyak-banyak benda yang kurang menjadi minat adalah memasak..tapi dok layan photoshop ker..picasa ker..edit2 gambar memang suka..kalau dah start susahnyer nak berhenti..

masa kecik2 dulu..hanya suka tolong2 mak kopek2 bawang, halia..blender atau tumbuk, pastu arwah mak yang masak..seingat saya mak tak pernah suruh saya masak..itupun kenangan dengan mak sampai darjah 5 jer. Pastu lepas darjah enam masuk asrama sampailah masuk u.

Masa kat u, setahun akhir duduk rumah sewa...hehehe turn saya masak adalah hari jumaat. Hehehe..saya memang dah abis idea nak masak apa..maklumlah menu semua kengkawan dah amik..(alasanlah ni..) akhirnya setiap jumaat adalah masak sardin..
sampai housemate dah cop saya ..yati mesti sardin..huhuhu.

Sampailah nak kahwin...masa mak mertua datang meminang...

"Makcik yati ni tak reti memasak tau.." kakak saya siap-siap bagi tahu kat bakal mertua..hehehe saya sengih jerlah.

"Takper asalkan nak belajar" itulah jawapan mak mertua berikan. Tapi sehingga sekarang mak mertua saya memang superb bab masak-masak ni..bila dirumah mak mertua mesti saya tak berani nak masak...tolong-tolongjerlah..tapi sampai bila?huhuhu

Saya masih ingat sampai sekarang, hadiah kahwin yang paling surprise...adalah
LESUNG BATU, hadiah yang saya terima daripada housemate masa kat U, saya tak tahu mereka berpakat siapa dikalangan kami yang first kahwin lesung batu kat rumah sewatulah akan dihadiahkan. Saya memang tak tahu menahu tentang tu..lagipun saya rasa saya tak layak terima..saya rasa yang lebih layak adalah ketua rumah kami...hehehe cik awa...(saya berazam untuk bagi semula kepadanya...insyaAllah saya doakan dia )

Inilah hadiah yang paling bermakna..(dalam maksudnya ni..:)

bilakah lesung ini akan pulang ke Malaysia..?


Akhirnya sampailah di UK..
Duduk diperantauan saper yang nak masakkan..kedai pun takder macam kat Malaysia..rasa nak makan order jer.
Tapi tulah skill masak saya...perlu diperbaiki. Kekadang tu cuba memananm rasa supaya suka masak...tapi hanya bermusim..suami sayalah yang lebih memahami saya ni...kesian kat dia...kekdang saya fikir mungkin saya ni tak cerewet makan jadinya tu memasak bukan minat.

Pening setiap hari nak masak apa...nak masak apa...??? Sesiapa yang ada tips supaya minat memasak bolehlah beri kepada saya..:)

Air tangan ibu dan isteri pengikat kasih sayang..

5 comments:

anon suria said...

Best nyer hadiah lesung batu!

Su pun tak pernah masak dr kecik sampai Spm. Lps Spm baru blajar masak nasi. Su tidaklah expert masak..tapi bila tgk suami makan bertambah , maknanya suami blh terima masakan Su. Bila dirumah mertua, mmg su bangun awal pagi-biasanya org yg pertama untuk sediakan breakfast. Pernah sekali..buat nasi grg tak masin. tapi lama-lama dah ok.Dan lama-lama, bila arwah mak mertua tak der , Suami mmg minta su yg masak kat umah mertua.(terasa bangga time tu....at least tak der lah suami mengidam nak makan adik ipar atau kakak ipar punyer masakan..masakan isteri juga yg dicari!))).

Su hanya pegang kata-kata mak su , kita tak perlu pandai masak semua menu , tapi cukuplah beberapa menu yg betul-betul expert dan jika org makan orang akan ingat kita. buat permulaan..su ambil satu menu kuih , satu menu lauk , satu menu mee dll. Masih bnyk yg perlu Su belajar..

Sebenarnya ..dari memasak..baik bagi su kemas umah! I like it very much - kemas,decorating+berangan...tp kenalah juga masak kan...

oh one more tips: kat msia kami tak pernah makan kat luar. penat kerja macam mana pun , su tetap kena masak. We only had our eating out during outstation! sekurang-kurangnya membantu skill memsak su yang hampeh...!

sorry panjang lebar.. good luck.

Ibu Aunis said...

saya(?) pun nak kate pandai pun idakla..tapi kalo org makan tu takdelah sampai tersembur balik..ehehe..(kire pandai ke)

skil masak tu bertambah2 bila kat sini. Itupun sbb takde pilihan. tapi sbb saya suka makan sbb tu saya jadi suka masak. hubby kurang makan, so ape2 pun mmg die bantai jer..kek bantat pun die kate ok..so, kalo nak harapkan hubby menjd pencetus minat masak saya tu, tidakla pada saya. Minat tu dtg mmg sbb diri sendiri terasa nak makan. so cuba2..(kat sini berani sbb mak takde..kalo tak asik dgr komplen je-well mak takdelah komplen, abah tu mcm2 komplen sbb tak sama rasa mcm mak masak yg berpuluh2 thn tu!)..

maybe yati boleh jadikan suami sbg pencetus minat. masak, pastu tgk dia makan..kalo bertambah2..atau nampak selera sgt..mungkin boleh jadi perangsang....
takpun, yati masak ape yg yati paling suka makan..berulang2...bila rase best..rasenya boleh tmbh minat memasak tu nnt...ehehe...agaknye la

mamajannah said...

jazakallahu khairan..pada su dan far,

pesanan mak su betul juga..mungkin boleh buat saya minat masak:)

far..
saya akan cari apa yang saya suka makan..tapi masalahnyer yang betul2 saya suka makan kek coklat dan cheese cake..:)

takper lepas ni kena pilih satu lauk dan satu nasi dan satu mee yg saya suka..

sitinurulhawa said...

yati.. terharu aku tau huhu..

paling tak bleh lupa ikan kering goreng + sayur bening. semua org bising kat aku tau! ahahaha..

apesal lesung tu mcm masih baru jek? :P

mamajannah said...

awa..
ye ker aku goreng ikan kering ngan sayur bening,hehehe..ciannyer kengkawan aku..sori ek..:)
tapi kat uk ni ikan keringlah yg
paling sedap tau..:)

wa,
aku sanggup buat sambal belacan guna blender tau sebab nak pastikan lesung tu nampak baru sebab nanti nak bagi kat kau..:p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...