Sunday 1 November 2009

dedaun yang luruh..

Oktober datang menjelma, kedinginan mula terasa dan yang paling kutunggu pabila dedaun yang kehijauan bertukar menjadi keemasan. Pemandangan yang sangat cantik dan suasana yang damai terasa bersama angin sepoi-sepoi bahasa dan langit cerah kebiruan. Bunyian langkah kaki tatkala kaki memijak daun-daun kering yang menutupi tanah bagaikan lataran muzik mengiringi . Melihat telatah Jannah bermain dengan dedaunan kering itu sungguh menghiburkan. Dalam masa itu ku tersedar begitu pantas masa berlalu, kini aku hampir dipenghujung 2009.

kepala kuligat berfikir....bermuhasabah...

Ku amati alam..deruan angin yang bertiup membuatkan dedaun kering yang indah berterbangan lalu gugur ketanah satu demi satu.

Itu pohon yang sentiasa berzikir mengingati pencipta-Nya, dan aku ? Suatu masa nanti akan bersemadi jua ketanah seperti daun-daun yang kering itu.


Musim berganti dengan pantas, namunsetiap apa yang kulakukan telah tercatit dan tidak ada satu pun yang terlepas dan aku akan ditanya disana kelak. oh, di belah mana timbanganku? Ya Allah ampuni hambamu yang lemah ini ya Allah..

Sesungguhnya Allah masih sayang kepada diri yang alpa ini lantas mengetuk hatiku dengan dedaun kering yang luruh.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...