Monday 30 November 2009

Muroqabah

Kali ni aku membaca tajuk Muroqabah dari Riadhus Shalihin helaian ke 82. Apa maksud Muroqabah ni..?

Pertama kali kusampai di UK setiap kali ingin kemana-mana suami pasti pasang 'tom-tom'...(satellite navigation). Dan kekadang tu "tom-tom" bagi bunyi isyarat.

"Abang bunyi apa tu" tanya aku pada suami yang sedang memandu, maklumlah kat Malaysia tak guna pun 'tom-tom' ni.

"Ohh itu isyarat supaya ikut had sebab ada camera kat depan" jawab suami saya.

"Ohhh..ok padanlah asyik-asyik bunyi" balasku ringkas.

Kebetulan memang ada sign board speed camera sebagai peringatan supaya perlahankan pemanduan mengikut had yang dibenarkan. Secara automatik semua kereta perlahan dan sekiranya speed camera tidak berfungsi pun kita akan dapat tahu, ''tom-tom'' bagi tahu.

Itulah salah satu perbezaan yang dapat dirasa rasa di UK. Jika di Malaysia kita tidak tahu dimana letaknya speed cameras/trap , kekadang tu dalam semak-semak tersembunyi , takde signal pun, tahu-tahu dapat surat saman..:) . Kesannya pemandu benci kepada peraturan. Berbeza di UK setiap pemandu mudah mengikut peraturan. Orang-orang UK telah dilatih sebegitu sentiasa rasa diawasi.

Itulah sikap manusia jika rasa diri diawasi pasti kita akan melakukan sesuatu mengikut tatatertib yang ditentukan bukan mengikut kehendak diri sendiri kerana jika terperangkap pasti tidak terlepas kerana telah ada bukti 'live'.

Bagaimana didalam Islam?

Bersama kita renungkan peringatan Allah kepada kita, hambaNya

الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ
"Dialah yang melihatmu ketika engkau berdiri dan juga gerak tubuhmu di antara orang-orang yang bersujud." (asy-Syu'ara': 218-219)


Allah memperingatkan lagi


Seterusnya

إِنَّ اللّهَ لاَ يَخْفَىَ عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاء
"Sesungguhnya bagi Allah tidak ada sesuatu yang tersembunyi baik di bumi ataupun di
langit."(al-lmran: 5)

Itulah sebahagian ayat-ayat Al-Quran yang Allah peringatkan kita bahawa Allah sentiasa mengawasi hambanya 24 jam sepanjang hayat, segalanya telah direkod dan akan dipersembahkan semula kepada kita suatu hari disana kelak.

Manakala beberapa hadith yang yang berkaitan diantaranya ,

Dari Abu Zar, yaitu Jundub bin Junadah dan Abu Abdur Rahman iaitu Mu'az bin Jabal radhiallahu 'anhuma dari Rasulullah s.a.w. sabdanya:

"Bertaqwalah kepada Allah di mana saja engkau berada dan ikutilah perbuatan buruk itu dengan perbuatan baik, maka kebaikan itu dapat menghapuskan keburukan tadi dan
pergaulilah para manusia dengan budi pekerti yang bagus."
(atTirmizi)

Didalam kitab ini memberi penerangan tentang dua perkara yang dihuraikan pertama Rasulullah mengingatkan kita supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah dimana sahaja.

Ermm..apa maksud taqwa? Apa kaitan taqwa dengan muroqabah?
Cuba kita fikirkan sejenak...Allah itu Maha Penyayang, Allah sentiasa memberi kita jalan atau cara untuk meningkatkan darjat manusia. Contohnya sebagai muslim Allah telah tetapkan dalam setahun ada bulan kita dilatih supaya kita sentiasa muroqabah dengan tujuan dipenghujungnya kita mendapat taqwa. Soalan cepu emas, siapa tahu bulan dan ibadah apakah itu?

Kadangkala manusia tidak terlepas dari membuat kesilapan..
Maha pengasihnya Allah kepada hambanya, untuk membayar 'saman' disetiap kesilapan...bayarlah dengan perbanyakkan kebaikan terutamanya bertaubat supaya terhapus segala keburukan.

Cuba kita bayangkan jika kemana-mana kita pergi kita rasa ada "cctv", pastinya kita tidak akan menyakiti manusia yang lain dan pasti akhlak yang baik akan terjelma dengan sendirinya.

Seterusnya sama-sama kita renungkan pesanan Rasulullah ini..

Abdulullah bin Abbas r.a berkata: Pada suatu hari saya berada dibelakang Nabi Muhammad S. A. W katanya: Hai anak, akan saya ajarkan kepadamu beberapa kalimat:

1. Peliharalah (perintah) Allah, maka Allah akan memelihara engkau, dan peliharalah (larangan) Allah, nescaya kamu dapati Allah selalu dihadapanmu.

2. Apabila kamu meminta, mintalah kepada Allah dan apabila kamu minta tolong mintalah pertolongan dengan Allah.

3. Ketahuilah olehmu, sekiranya ummat manusia sepakat hendak memberi manfaat kepadamu, nescaya tidak akan sampai sesuatu juapun daripadanya melainkan apa yang telah ditetapkan Allah lebih dahulu.

4. Demikian juga sekiranya mereka itu sepakat pula hendak membahayakan kamu, tidak akan sampai bahaya itu melainkan menurut apa yang telah ditetapkan Allah terlebih dahulu.
(atTirmizi)

Fikirkan sama-sama, mujahadah yang paling besar untuk diri kita ialah sentiasa mengingati Allah pada waktu senang...supaya Allah akan mengenal kita diwaktu kita kesusahan. Kerana diantara penerangan yang berkaitan dengan hadith ini adalah bahawa amal yang soleh itu berguna pada waktu menempuh kesulitan. Sejarah nabi Yunus, oleh kerana ia selalu mengingati Allah sekalipun didalam perut ikan, maka selamatlah, ikan itu terdampar ditepi pantai dan keluarlah Nabi Yunus dengan selamat wal'afiat pula.


Didalam tajuk ini ada satu cerita daripada hadith Bukhari dan Muslim. Abu Hurairah telah mendengar nabi s.a.w bersabda tentang tiga orang sahabat, Kusta, Botak dan Buta.

Alhamdulillah dunia kini, maklumat hanya dihujung jari,
cerita ni aku tengok dah lama tapi tak tahu pula diambil daripada hadith.

Selamat Membaca dan Selamat Menonton..







Ingat kita sentiasa diawasi dan jangan mudah lupa diri.

buat diriku yang sering lupa,
-notakecil-ini-

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...