Friday 23 October 2009

phonics..ohh phonics

Semalam ada perjumpaan dengan cikgu kelas Jannah. Masuk-masuk jer kelas, Mrs Palmer senyum memanjang. Belum sempat saya tanya apa-apa Mrs Palmer dah cakap dulu

"I have nothing to comment, Jannah is very clever, clever little girl"

Jannah yang duduk disebelah senyum jer.

"She is very good in reading and writing" puji Mrs Palmer lagi.

"yeahh, she can write but the spelling is not good" saya cuba nak tahu sebenarnya standard sekolah, macam mana yang dikatakan bagus.

Kemudian panjang lebarlah Mrs Palmer terangkan. Dia kata pada umur Jannah sekarang apa yang difokuskan adalah boleh membaca dan menulis dengan baik . Maksud menulis dengan baik ni kita boleh baca walaupun ejaan tak betul ini disebabkan kaedah phonic yang digunakan. Salah satu kesannya adalah boleh menulis dan kita boleh faham apa yang ditulis mengikut bunyi.

Mrs Palmer tunjukkan buku latihan Jannah dan bandingkan dengan kawan-kawan yang sebaya dengannya, memang Jannah berbeza, cumanya ada benda yang kena ditekankan pada penggunaan capital letter pada permulaan ayat.

"Don't let she feel down because of the spelling" peringatan Mrs Palmer pada saya.

Dalam hati saya itulah sistem pendidikan disini memang sentiasa positif pada anak-anak, yang baik perlu di highlight kan dan yang lemah diperbaiki..:)

Bila tengok Jannah menulis saya teringat masa saya pergi kelas phonic di sekolah Jannah, ada dalam tulisan yang lepas.. Belajar membaca

Masih ingat lagi, dalam kelas tu kami diberi satu cerita dan kami dikehendaki membacanya dan menulis semula dengan ejaan yang betul..terkial-kiallah saya nak membacanya.


Itu cerita semalam,

Hari ini....

"Mama...can you send me to Izzati house?" tanya jannah pada saya yang sedang duduk mengadap pc.

"Mama...can you send me to Izzati's house..? please!" tanya lagi sebab saya tak layan.

"I want to give this card to Izzati " sambil tunjukkan kad yang dibuat daripada kertas A4 yang diambil dalam laci ayah...:) (habislah kertas ayah..)

Inilah kad yang dibuatnya..sepanjang duduk disebelah mamanya yang sibuk mengadap pc.


(tak perasan tarikh tak set betul..)

Ada lukisan dan sedikit nota .



close up..try to read

Seimbas lalu macam pernah jumpa gaya penulisan ni..:) . Inilah tulisan anak-anak acuan phonics .

reeyley >> really
hoaw>>whole
wid>>wide
meetyg>>meeting



inilah dia tuan punya tulisan..:)>>

2 comments:

anon suria said...

bagus sebenarnya kaedah phonics. dalam usia mcm ni..diorang rajin buat surat kad untuk kawan-kawan. immpress ngan anak-anak kita. sbb masa kita kecik dulu...umur 5 tahun baru nak kenal huruf. anak kita..dah blh buat essay. alhamdulillah diberi peluang kat sini.( now..yati blh try tanya jannah number bond; diorg dah blh tambah number angka besar..macam 22+23...secara congak blh dapat jawapan.agak terkejutlah jugak..).keep up good work jannah.MELAYU boleh. kalo ada ranking by races..rasa anak melayu tip top.

mamajannah said...

itulah su...potensi otak anak2 kecil ni memang sangat besar cuma kita ibu bapa lah kena rajin melayan, sebabnya salah satu sikap cikgu2 kat sini memang rajin melayan ,tu yang perkembangan anak2 ni cepat.
InsyaAllah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...