Thursday 14 April 2011

terasa tercabar...



Cuba juga nak menulis dalam blog, nak share sesuatu yang berlaku pada saya hari ni.

Tadi pagi masa kat break room macam biasa saya dengan makcik-makcik , panggil makcik-makcik sebab saya yang paling muda :) . Saya duduk disebelah makcik ni nama dia Annette. Hari ni Annette last day sbb dia tak kejer jumaat. Sambil senyum-senyum dia keluarkan bag kertas dan bagi kat saya..that is for you yati..I am sorry I am off tomorrow so I can't see you anymore.

Bag kertas yang berwarna keemasan dan ada dua hadiah didalamnya. One for you and one for your little girl...ohh terharunya saya masa tu...Annete ni team lain dan saya jumpa bila masa rehat jer dengan ada dua orang lagi. Tapi mereka ni sangat baik dan lembut budi bahasa dia...lagi-lagi Annette tu. umur dalam 50 an dan sangat peramah dan suka tegur saya bila jumpa. Beza dengan makcik-makcik yang lain sebab saya ni sorang jer orang luar dan muslim plak tu. Jika mereka berborak saya banyak diam sebab tak paham longhat yorkshire ni..Annette nilah cuba paham-pahamkan saya.

Yang sangat saya terharu kad yang saya terima dalam bahasa melayu..dan tulisan didalam kad juga. oooh itu lagi buat saya terharu dan Annette nilah yang cuba tulis. Bila saya tanya macam mana dia tahu..sambil gelak dia cakap dia ada translater. Annette ni ajar student China English, tak sempat tanya student dia ker ajar..



Memang saya rasa terharu dan gembira sebab ada jugak orang putih ni usaha untuk tulis dalam bahasa melayu jarang sebab mereka sangat berbangga dengan bahasa mereka. Ok saya pun bukak hadiah dan tak lama tu Annette keluarkan kertas dari beg tangan.

This is also for you and it is also in your language..

Bila dia letak depan saya..saya ambil dan dalam hati oh no! bijak makcik ni mendakwah..

Do you know about these question? Annette tanya saya.

Yes I do but my answers are different...


Semua jawapan adalah mengikut Bible..saya ni tak pernah pun dan takut pun nak baca Bibble. Tapi kertas ni ada didepan saya dan sampai dengan cara yang sangat halus..

oh rasa tercabar saya sebab saya tak sampaikan Islam pada mereka padahal Islamlah yang benar. Cuba juga cool...Depan makcik-makcik tu saya cuba hormat dan baca untuk tahu apalah jawapan dan kefahaman mereka ni.

So apa yang saya baca jawapan-jawapannya tiada satu pun dikaitkan tentang hari kiamat dan pembalasan. Semuanya tentang mereka akan memiliki dunia dan tinggal selama-lamanya didunia setelah bangkit dari kubur.

Selalu juga baca tentang mereka didalam Quran mereka tidak percaya hari kiamat dan pembalasan. Firman Allah bermaksud

Dan seandainya kamu melihat ketika mereka dihadapkan kepada Tuhannya (tentulah kamu melihat peristiwa yang mengharukan). Berfirman Allah: "Bukankah (kebangkitan ini benar?" Mereka menjawab: "Sungguh benar, demi Tuhan kami". Berfirman Allah: "Karena itu rasakanlah azab ini, disebabkan kamu mengingkari(nya)". (QS. Al-an'am : 30)


Macam-macam rasa..kefahaman mereka salah dan kasihannya mereka dan kebenaran perlu disampaikan.

Rasa tak puas hati, nak cakap berdepan dengan makcik-makcik ni tak boleh sebab culture mereka agama adalah hak masing-masing. Cuma bila dah habis rehat saya balik semula ke blok sambung kejer. Bersama saya ada seorang makcik ni nama dia Kay. Nilah peluang saya untuk sampaikan tentang Islam. Haritu saya ada bagi dia Quran sebab dia minta dan hari ni saya tanya adakah jesus tu dia punya tuhan? Dia kata yer..kemudian saya kata saya percaya Jesus tapi bukan as god. Saya kata Jesus adalah manusia biasa seperti kita, takkan dia boleh jadi tuhan?

Lepas tu dia kata dia pun konfius...
Dia tanya saya Jesus n God are same?
Kemudian dia tanya tentangMary..

Last saya kata please read Chapter 19 in the Quran, there have story about Mary (Maryam).

Tak sempat nak borak panjang jam dah pukul satu, masing-masing nak balik.

Esok jumpa lagi...hari terakhir saya bersama mereka. Saya cuba fikir untuk memberi sesuatu untuk mereka berfikir.

Hari ni dapat belajar sesuatu, dengan kad terus berdakwah.

Iaitu caranya mengambil hati adalah dengan belajar bahasa mereka dan bila mereka rasa dihargai senang untuk mereka menerima dakwah yang diberi.




Maaflah jika bahasa tak tersusun..dah pukul 12 ni nak tidur..sebelum tu sama-samalah kita sampaikan tentang Islam walaupun satu ayat...mereka sebenarnya tak tahu tentang Islam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...