Monday 9 March 2009

Sekadar Renungan Seerah Kekasih Allah

Hari ni bila tengok kat kalendar kat sebelah blog ni..12 Rabiulawal, terus teringat tentang Maulidur Rasul, jika di Malaysia pasti dimana-mana ada sambutan tak kira di sekolah, di surau malah di stadium...hehehe..sambutan Maulidur Rasul peringkat kebangsaan.
Saya disini semangat tu tidak dirasai sangat.

Tetapi kebetulan Sabtu lepas saya di amanahkan oleh 'senior', bersama dengan dua tiga sahabat untuk menyampaikan sedikit pengisian berkaitan sejarah peradaban Islam, sejak Rasulullah, para sahabat, zaman kegemilangan Islam hinggalah zaman kejatuhan Islam.
Pengalaman yang baru bagi saya..dan terima kasih pada senior saya tu sebab bagi saya peluang untuk menjadi pemberi..biasa bila jalan-jalan cari ilmu saya suka jadi pengutip...:) pengutip ilmu. Saya diamanahkan untuk menyampaikan tentang seerah Rasulullah hingga Khulafa' Ar Rasyidin. Sebenarnya sangat berdebar-debar sebab dah lama tak 'public speaking', tapi berbekalkan pengalaman yang seciput masa bergelar pelajar dan present paper dan di latih oleh supervisor yang amat berpengalaman, memberikan saya sedikit keyakinan.
Hari tu saya kena bagi kat adik2 dan kakak2 yang semuanya sedang buat phd di Sheffield, pendek cerita mereka semua pensyarah-pensyarah yang hebat-hebat belaka. Tapi dalam hati saya cuma ingin berkongsi ilmu yang telah saya kutip dan sesuatu yang saya rasa bila baca seerah Rasulullah dan para sahabat.

Jika ikut Dr Asri pelbagai pendapat bilakah kelahiran Rasulullah, boleh rujuk di blog Dr MAZA.
Tapi disini saya ingin berkongsi tentang seerah Rasulullah, mungkin kita telah belajar sejak dari kecil lagi...jika yang bersekolah di johor..sekolah pagi belajar sejarah..sekolah agama petang belajar sejarah...tapi setakat mana kita menghayati dan merasai cinta kita kepada perjuangan Rasulullah s.aw. Kita setakat nak dapat A sahaja, baca dan hafal, cukup.

Sedar atau tidak Rasulullah hidup dari kecil hingga umur baginda 40 tahun, masyarakat disekelilingnya adalah masyarakat jahiliyyah..yang penuh dengan adat resam dan kepercayaan nenek moyang yang sebati yang jauh dari ajaran Islam yang sebenar.

Tetapi Allah menjaga kekasihnya dengan tidak sedikit pun memberi kesan dan mempengaruhi cara hidup selama 40 tahun. Malah Rasulullah beruzlah di gua hira' memikirkan masalah masyarakat yang sedang dihadapi ketika itu..yang membunuh anak perempuan hidup-hidup, mementingkan harta benda sebagai penghormatan dan sanggup berperang kerana semangat berpuak-puak. Jika kita selidik dan renung masyarakat kita pada hari ini lebih jahiliyyah lagi, bunuh anak tidak kira perempuan atau lelaki. Pernahkah kita terfikir masalah masyarakat kita..ker itu bukan masalah kita?

Rasulullah mengeletar setelah menerima wahyu pertama..baginda ketakutan..tetapi baginda tahu ini amanah dan tanggungjawab daripada Allah untuk menyampaikan seruan Islam kepada umatnya...demi kebaikan umatnya didunia dan diakhirat, baginda sabar dan tabah. Rasulullah buat secara senyap-senyap selama 3 tahun di Mekah kerana baginda tahu bagaimana penerimaan masyarakatnya tentang pembaharuan yang dibawanya memang seluruhnya bercanggah dengan kepercayaan nenek moyang kaum quraisy ketika itu, pastinya tentangan yang akan diterima. Maka bermulalah pendidikan (tarbiyyah) secara individu dan pembersihan jiwa daripada baginda kepada keluarga terdekat, kepada isteri tercinta saidatina Khadijah, kepada hamba baginda, Zaid bin Harithah, sepupu baginda yang membesar bersama-sama sejak kecil, saidina Ali bin Abi Talib dan sahabat yang begitu setia bersama iaitu saidina Abu Bakar As Siddiq. Rasulullah menanamkan aqidah, nikmat-nikmat syurga dan pembalasan neraka, pada masa yang sama ayat-ayat Makiyyah tidak putus-putus turun. Usaha Rasulullah hari demi hari, mingu demi minggu, bulan demi bulan dan tahun demi tahun tidak pernah henti untuk menyampaikan risalah Islam kepada seluruh masyarkat Arab ketika itu. Dari beberapa individu berkembang kepada individu lain yang memeluk Islam. Dan bermulalah serangan daripada kaum yang tidak mahukan kebenaran, kaum yang ego yang lebih mementingkan dunia dan kepentingan peribadi. Apakah jenis penyiksaan yang tidak diterima oleh Rasulullah dan para sahabat, cacian, makian, tuduhan mengatakan baginda sihir dan gila,dibaling najis ketika bersembahyang, diboikot dengan sekatan makanan dan ekonomi, di siksa,Bilal bin Rabah di heret ke padang pasir yang panas terik di letak batu besar didadanya..namun sedikitpun tidak berganjak pendirian demi Allah dan Rasul, Ammar bin Yassir, kedua ibu bapanya disula didepan mata, tidak terkecuali juga diri Rasulullah sendiri yang dibaling batu sehingga berdarah kakinya semasa menyampaikan Islam di Thaif...kedatangan Rasulullah tidak disambut dengan karpet merah dan hidangan yang mewah dan pelbagai mehnah dan tribulasi yang dihadapi oleh kekasih Allah ini. Namun tidak pernah rasa putus asa dan rasa untuk meninggalkan usaha-usaha untuk menyampaikan risalah Islam. Begitu juga dengan perjuangan para sahabat yang begitu setia dan yakin dengan perjuangan Rasulullah dan bersama-sama walau terpaksa meninggalkan harta benda, sanak saudara dan menggadaikan nyawa kerana pergantungan mereka hanya pada Allah dan harapan mereka hanya syurga yang kekal abadi.

Perjuangan Rasulullah yang yang panjang selama 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah, kian dilupa dan kian padam dihati kita. Cuba bayangkan sekiranya Rasulullah dan para sahabat tidak bersungguh-sungguh melakukan pengorbanan, dapatkah kita sinar Islam macam mana yang kita perolehi hari ini. Jika tidak ada usaha untuk meneruskan perjuangan Rasulullah daripada diri kita sendiri pastikah anak cucu cicit kita juga merasai nikmat Islam yang kita rasai hari ini dan tidak mustahil jika kita berdiam diri mereka akan kembali kepada zaman yang lebih teruk dari zaman jahiliyyah arab.

Kita merasa cinta dan kasih kepada Rasulullah tetapi setakat mana rasa cinta kita jika kita tidak tahu sirah perjuangannya dan tidak mengikuti jejak langkah perjuangan dan mencontohi akhlaknya???


Rasulullah dalam mengenang mu
kami susuli lembaran sirahmu
pahit getir perjuanganmu
membawa cahaya kebenaran

engkau taburkan perjuanganmu
untuk umatmu yang tercinta
biar terpaksa tempuh derita
cekalnya hatimu menempuh ranjaunya

tak terjangkau tinggi pengertimu
tidak tergambar indahnya akhlakmu
tidak terbalas segala jasamu
sesunguhnya engkau rasul mulia

tabahkan hatimu menempuh dugaan
mengajar erti kesabaran
menjulang paji kemenangan
terukir namamu di dalam al-quran

rasullulah kami umatmu
walau tak pernah melihat wajahmu
kami cuba mengingatimu
dan kami cuba mengamal sunahmu.....

kami sambung perjuanganmu
walau kami dicaci dihina
tapi kami tak pernah kecewa
ALLAH DAN RASUL sebagai pembela...

tak terjangkau tinggi pengertimu
tidak tergambar indah akhlakmu
tidak terbalas segala jasamu
sesunguhnya engkau rasul mulia

tabahkan hatimu menempuh dugaan
mengajar erti kesabaran
menjulang paji kemenangan
terukir namamu didalam al-quran

Rasulullah dalam mengenang mu
kami susuli lembaran sirahmu
patih getir perjuanganmu
membawa cahaya kebenaran

2 comments:

ana muslim said...

Alhamdulillah...a presentation well done... leh la asah skill untuk next ISK and Shahadatul haq pulak ;-)

mamajannah said...

alhamdulillah..
grr..kecut peruttt lagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...