Tuesday 17 March 2009

Hujung minggu yang penuh bermakna..

Hujung minggu yang lepas saya dan sahabat-sahabat telah berganding tenaga dan bahu merealisasikan ilmu-ilmu yang dapat sepanjang pertemuan mingguan dengan berniaga di Sheffield Malaysian Game. Kami jadikan berniaga di Sheffield Malaysian Game salah satu medan tarbiyyah untuk membina amal, bina skill berniaga dan meningkatkan ukhuwwah.

Saya yang memang takder skill memasak, telah diberi tugas untuk menyediakan kuah laksam, karipap,lopez dan roti jala..

ala-ala hotel..

Nasib baik masa mak mertua datang Sheffield tahun lepas adalah sedikit ilmu buat karipap dan roti jala yang diturunkan..antaranya membuat doh karipap menggunakan bread maker..saya rasa memang sangat berkesan jimat tenaga dan masa. Terima kasih kat mak...;)
mak dan jannah

Dan cara membuat kuih lopez..cara yang paling mudah untuk masak beras pulut tanpa mengukus...adalah menggunakan microwave..cepat dan mudah, terima kasih kak nita :) Kemudian nasib baik ada Kak Su yang memang arif menebar roti jala...begitu pantas sekali..hasil pengalamannya di Malaysia yang menebar roti jala lebih dari 3 kilo tepung..;). Terima kasih pada Su, Ume, Kak Zu yang first time menggelek doh buat karipap..sampai sengal-sengal tangan dan tak lupa kepada Ida.
Tak tahu lagi jika balik Malaysia dapat tak rasa macam ni lagi...

Kemudian setelah penat di siang hari berniaga saya berpeluang menghadiri ceramah sempena Maulidur Rasul di masjid anjuran PMPMS. Kali ni saya berpeluang secara live mendengar ceramah dari Ustaz Zaharuddin. Rasa bertuah sangat sebab dia adalah ustaz yang saya segani, sebelum ni saya dapat mendengar ceramah live dari Dr. MAZA semasa PMS08 dan Ceramah Fiqh Luar Negara dari Ustaz Maszlee semasa PSP08 dan kali ini bertemu Ustaz Zaharuddin., semuanya semasa di UK.

Antara peringatan ustaz Zaharuddin yang masih saya ingat adalah
- seerah Rasulullah terlalu luas, tapi disebabkan umur kita yang terhad kita tidak mampu mengambil kesemuanya. Tetapi ambillah amalan-amalan yag sahih untuk diamalkan.

- ustaz sentuh tentang akidah. Antaranya jangan jumpa bomoh atau jadi bomoh, jangan percaya kepada ramalan bintang atau kepercayaan karut kebanyakan orang melayu contohnya kalau rama-rama masuk rumah tandanya ada orang nak datang, gatal tangan nak dapat duit...etc. Tetapi jika hukum alam boleh..contohnya dapat mesej kawan nak datang..atau ramalan cuaca. Kemudian semua nombor hanya nombor..takder nombor yang bawa tuah atau malapetaka. Lagi satu sikap kita dengan boss, jika kita mengiyakan sesuatu perintah yang sebenarnya salah ia juga menggugat akidah.
Jika direnung-renung banyaknya kefahaman kita ni yang boleh menggugat akidah. Jadinya selepas ini kita kena berhati-hati dengan amal perbuatan kita.

- kemudian ustaz mengingatkan tentang kematian. Pernah tak kita tengok liang lahad? Pernah tak kita tengok mayat dimasukkan? dan soalan ustaz lagi pernah tak kita cuba baring didalam liang lahad ?? Rasa-rasa sempit tak??
Apa persiapan kita untuk menghadapai semua itu yang pasti akan tiba bila2 masa??

Yang terakhir ustaz pesan jangan kutuk-kutuk mana-mana pihak..yang penting buat kerja masing-masing dan sentiasa berlumba-lumba untuk menyampaikan mesej Islam dan caranya terlalu luas . Sesungguhnya amalan seseorang hanya Allah yang nilai.

Walaupun masa diberi 40 minit tapi penyampaiannya sangat berisi dan santai, nak dengar dan terus dengar..
Semoga segala ilmu yang kita dapat kita amalkan dan kita share dengan orang lain.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...