Wednesday 9 September 2009

090909-Happy Birthday Angah..

Tarikh ni memang saya sukar nak lupakan, nombornya simbolik 999. Selamat Ulangtahun Kelahiran yang ke 33 buat seorang kakak yang sangat istimewa dalam diri saya, HAPPY BIRTHDAY ANGAH..:)

Angah yang garang tapi kelakar..:) Bila saya di UK ni rindu dengan dia..rindu nak dengar cerita dia dengan anak-anak muridnya. Setiap kali telefon mesti dia bercerita ragam anak-anak murid dia. Pernah sekali dia cerita dia nak buat kelas tambahan matematik, kemudian seorang murid lelaki bangun

"cikgu saya tak datang kelas petang ni" kata muridnya
"kenapa awak tak dapat datang" tanya kakak saya
"kejer cikgu, pergi potong sawit" jawabnya jujur
"baiklah, kamu pergi kerja, kerja.. jangan curik tulang plak" jawab kakak saya selamba
"cikgu..cikgu" tersenyum murid lelaki tu.

hehehe..mendalam betul kata kakak saya ni..saya dengar pun tergelak, betullah kakak saya ni

Minggu pertama puasa saya telefon dia..telefon telefon tak berangkat. Kemudian pukul 6 pagi telefon saya berdering...siapa pula telefon pepagi ni, tengok skrin di telefon Angah. Tak pernah-pernah angah telefon saya kat UK ni.

Saya angkat , rupa-rupanya hari tu dia menang cabutan bertuah dan tanya saya nak ambil ker tidak hadiah yang kena bayar separuh dari harga sebenar. Angah telefon saya semata-mata nak tahu pendapat saya berbaloi tak hadiah yang dia dapat tu dengan harga yang diberi...punyalah saya bagi pendapat kemudian dia cakap dia dah bayar lebih dari separuh...apalah angah ni..:D

Kemudian

"Alang, angah nak sponsor ayah pergi haji, insyaAllah tahun depan angah hantar ayah pergi haji" kata angah pada saya dengan excitednya sebab dia baru dapat naik gaji sebab dapat anugerah Guru Cemerlang beberapa tahun berturut-turut..

"Alang pun nak sponsor jugak" kata saya. Hati saya memang lama berniat untuk tolong ayah pergi haji.

"Takperlah lang, angah jer sponsor" angah yang cuba mengerti yang adiknya tidak bekerja.

"Takperlah ngah alang nak share pahala, alang dah kejer sekarang kat uk"

"kejer apa?"tanya angah

"biasalah ngah, kejer apa lagi kat cni cleaner lah"

"oo...angah memang tahu alang minat kejer tu,,,sesuai dengan alang", sempat lagi perli saya...kami tergelak.

"ok..ok kita share pahala...alang sponsor duit kocek ayahlah nanti ok"

"ok" jawab saya.

Lama juga borak dengan angah ni. Kekadang saya jeles dengan angah sebab angah ada duit untuk tolong ayah, saya??? Walaupun telah bergelar isteri tetapi saya takkan berpuashati jika saya tak dapat membantu ayah. Saya nak ayah dapat rasa serba sedikit pengorbanan dia membesarkan saya hingga saya ke universiti walaupun dia tidak pernah meminta. Ayah...ayah.

InsyaAllah..alang nak share pahala dengan angah..:)

Angah, walaupun alang tahu angah memang takkan baca tulisan alang ni (angah memang tak layan internet ni...tak sempat dia kata..) tapi alang nak abadikan kat sini juga..:)
alang sentiasa doakan angah dan keluarga sentiasa istiqamah dan dirahmati Allah sentiasa.

4 comments:

Anonymous said...

sweetnya...hehe

mamajannah said...

akak rasa adik2 wani pun bangga dapat kakak macam wani...:)

siapa pun kita tidak kira samada sebagai adik atau kakak...kita dapat memberi "sesuatu" kepada ahli keluarga yang kita sayangi.

ana muslim said...

moga niat suci di berkati Nya...amin

mamajannah said...

jazakillah, amin.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...