Wednesday 18 February 2009

Kenali potensi diri

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit ilmu yang saya dapat semasa pms tahun lalu. Saya ada catit beberapa perkara. Hari ni saya akan pindahkan salah satu catatan saya ke blog ini sebelum ia hilang..:), iaitu berkaitan potensi diri yang sangat menarik pada saya. Sejak bergelar ibu..buku nota saya tidak akan bertahan lama..sebabnya buku saya adalah buku jannah jua...:)..setiap selang muka surat pasti ada tulisan dan lukisan jannah...kekadang tu saya bawa jer buku spare untuk dia tapi buku saya juga yang dia nak.."mama nak kertas..mama nak pen..". Jika tidak dibagi akan diulang2..sampai saya terpaksa merelakan helaian kertas kosong dikoyak daripada buku dan bagi pada jannah. Tapi begitulah lumrah menjadi ibu..:) sabar sentiasa. Moga-moga bila dah besar jannah juga akan rajin mendengar dan menulis..:)

Jika kita lihat pada tajuk biasanya kita kan terbayang penceramah motivasi dan buku-buku motivasi berceramah berkaitan dengannnya. Tetapi nota saya ini yang menjadi menarik berkaitan tajuk ini adalah berasaskan sirah Nabi ;)...seperti apa yang disampaikan oleh Dr. T, dalam sistem tarbiyyah nabi Muhammad S.A.W adalah mengenali potensi diri dalam diri setiap sahabat dengan tujuan menghasilkan keperibadian yang berbeza-beza dan ternyata keunggulannya dalam setiap posisi demi untuk mengajak manusia kepada Islam. Kenali sahabat dan diantara 7 sahabat yang disebut dalam sebuah hadith



Pada saya point ini yang menarik, selepas daripada talk Dr. T, saya bertambah minat ingin mengetahui dan membaca kisah Rasulullah dan sahabat-sahabat sebagai contoh akhlak yang terbaik dan teladan dalam hidup. Selain itu setiap diantara kita ada potensi dan bakat masing-masing...dan semestinya kita gunakan bakat dan kelebihan yang kita ada, kita salurkan untuk Islam. Contohnya jika pandai menyanyi kita sampaikan dengan nasyid, jika berbakat menulis kita jadi penulis yang dapat membawa pembacanya kepada Islam yang sebenar, jika berbakat menjadi pemimpin jadi ketua untuk mempengaruhi orang lain kearah kebaikan dan sesungguhnya terlalu banyak sumbangan yang boleh kita salurkan untuk Islam. Dan juga sebagai peringatan janganlah kita sombong dengan bakat yang kita ada kerana semua itu daripada Allah, dan Allah juga boleh menariknya pada bila-bila masa. Dan janganlah dipersia-siakannya.

"Searching For Excellent"

1 comment:

zikri said...

rajin menaip bang....bagus2....teruskan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...