Monday 2 February 2009

Akhlak part 1

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih,

Alhamdulillah ..alhamdulillah..alhamdulillah..

Dua hari lepas dengar kuliah dalam satu program...tajuknya simple dan selalu pun didengar dan belajar sejak dari sekolah rendah lagi. Tetapi saya rasa itulah yang sukar diamalkan iaitu tentang akhlak Islam.

Masa program tu...seorang tua yang lembut dan jernih air mukanya berbangsa dan berasal dari Gaza dan telah menetap di bumi UK, membuka bicara tentang akhlak Islam. Akhlak Islam terlalu banyak untuk disenaraikan..meliputi segala-galanya dalam kehidupan manusia.

Tetapi ada satu cerita yang ia kongsikan...cerita bagaimana sahabatnya memeluk Islam di bumi UK. Bisanya setiap yang memeluk Islam pasti ada cerita disebaliknya tidak kira sama ada mencari, melihat atau mendengar. Cerita sahabatnya ini seorang warga Britain yang hidupnya memang tidak pernah nak ambil tahu dan lagilah nak belajar tentang Islam jauh sekali. Hidupnya seperti orang UK lain..dan juga bukan pengamal Kristian. Tetapi disebelah rumahnya tinggal seorang tua yang berasal dari tanah arab dan beragama Islam. Orang tua ini setiap minggu bila ada lori sampah datang dialah tarik dan tolak tong sampah hijau bukan setakat dia punya tetapi mat saleh ni punya sekali. Selepas tu jika dia bersihkan kawasan rumah dia akan sapukan sekali kawasan rumah mat saleh ni. Begitulah setiap hari, sampai mat saleh ni ingat mesti dia inginkan bayaran. Dan suatu hari mat saleh ni cakap kat orang tua ni berhentilah daripada buat benda-benda ni sebab dia takkan beri apa-apa bayaran. Kemudian orang tua tu cakap..Tidak, aku tidak mengharapkan bayaran..semua ini nabiku yang telah mengajarkan kepadaku supaya membantu 40 jiran di kiri kanan depan belakang, apatah lagi kamu yang jiran disebelah. Kemudian mat saleh itu bertanya siapa nabi kamu? Kemudian lelaki tua berkata nabi Muhammad s.a.w. Maka mulalah titik permulaan lelaki itu mencari dan membaca siapa dia Muhammad dan izin Allah dia memeluk agama Islam.

Kemudian penceramah terangkan..Islam tersebar di merata Asia (sebabnya kami dari malaysia) bukanlah sebab kerana jihad seperti di tanah arab dan eropah, tetapi Islam tersebar kerana akhlak Islam yang ditunjukkan oleh penganutnya.

Bila mendengar jer cerita ni ..saya seperti tersedar daripada mimpi, yakin besarnya kesan akhlak ni pada manusia. Besarnya kesan akhlak dan sebenarnya akhlak juga medium untuk berdakwah. Jika kita tidak ada kekuatan untuk berceramah mengajak orang kepada Islam dengan akhlak kita pun boleh mengajak orang kepada Islam sebenarnya. Itupun sebenarnya diperintahkan oleh Allah kepada kita :

Maksudnya: “Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri.”


p/s kita adalah duta Islam...jangan sampai kerana akhlak buruk kita kesucian Islam tercemar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...