Friday 15 July 2011

Langkah pertama notakecil-ini..

Alhamdulillah..

Tiga hari lepas adalah pengalaman baru saya di kilang. Hari pertama ketika berdiri dihadapan kilang tu saya teringat masa lepas SPM, saya kejer sebagai casher kat cafeteria sebuah kilang Jepun di Senai untuk membantu makcik saya tapi masa tu saya hanya memerhatikan mereka memakai uniform biru dan kasut getah berwarna putih. Tetapi hari ini apa yang saya perhatikan ,saya pula yang memakainya. Sampai dihadapan pintu pagar pagi tu pakcik jaga menegur saya dan saya perkenalkan diri dan beritahu dia saya pekerja baru, lalu pakcik tu bawa saya ke pejabat HR. Setelah saya diberi sedikit penerangan saya dibawa pergi melawat-lawat sekitar kilang. Buat pertama kali saya melihat suasana kilang dan macam mana operator-operator tu bekerja memasang komponen-komponen elektrik,macam ni rupanya orang kejer di industri.

Dalam masa tiga hari ni banyak benda baru yang saya kena belajar. Pertama sekali kena biasakan diri dengan suasana bising sebab konsep kilang ni memang open floor, engineer dan planner semua duduk sama level dengan operator. Keduanya kena belajar material-material dan ingat kod nama setiap komponen dan material yang digunakan dan belajar semula apa yang saya belajar masa di U dulu. Kali ni memang bidang yang saya belajar dan kali ni saya kena praktikkan apa yang saya belajar dengan industri, best! :)

Alhamdulillah impian saya nak bekerja Allah tunaikan..saya yakin pasti ada mutiara-mutiara yang boleh saya kutip disana dan bermulalah kitaran hidup saya seharian telah berubah dan pasti kena lebih tersusun untuk memenuhi tanggungjawab sebagai khalifah,isteri, mama dan pekerja. Ya Allah kurniakanlah diriku kekuatan dan permudahkanlah segala tanggungjawab yang perlu kulaksanakan dan berkatilah masa yang Kau berikan.amin.

4 comments:

anon suria said...

yati...happy for you! selamat menempuh alam pekerjaan. take care..

Juwita Jamaludin said...

kak yati.. alhamdulilah seronoknya dah kerja ... gambare

'Aamiera Irna said...

hye akak..akak kje kt kilang ape eh??kt mne??..enjoy ur life =)

mamajannah said...

thanks su,alhamdulillah mudah-mudahan sy dpt belajar sesuatu dlm pengambaraan hidup ni..

ita..seronok sbb kena explore benda baru :)

irna, awak kat melaka ker? kat batu berendam...thanks dik ..hopefully you too.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...