Friday, 29 April 2011
Tuesday, 26 April 2011
tazkirah untuk tuan rumah dan tetamu

" Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : "Baragsiapa beriman dengan Allah dan akhirat maka hendaklah berkata-kata dengan kebaikan atau jika tidak hendaklah berdiam sahaja. Dan barangsiapa beriman dengan Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan jirannya. Dan barangsiapa beriman dengan Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan tetamu." (Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim).
Telah diriwayatkan oleh Muslim dari sabda Rasuluullah SAW yang bermaksud:" Melayanlah tetamu itu adalah selama tiga hari dan sehari semalam hendaklah dilayan dengan seistimewa-mewanya, maka apa sahaja yang selain dari itu maka ia adalah sedekah baginya."
Telah diriwayatkan oleh Muslim daripada hadith Abu Syuraih r.a. yang bermaksud :" Tidak halal ke atas seorang lelaki muslim untuk tinggal di sisi saudaranya sehingga menyebabkan saudaranya berdosa." Para sahabat bertanya :"Ya Rasulullah ! Bagaimanakah yang menyebabkan saudaranya berdosa?" Sabda Rasulullah SAW : "Beliau tinggal di sisi saudaranya sedangkan saudaranya itu tidak mempunyai apa-apa untuk menjamunya."
Friday, 22 April 2011
n.a.t.u.r.a.l


i.n.d.a.h

Thursday, 14 April 2011
terasa tercabar...
Cuba juga nak menulis dalam blog, nak share sesuatu yang berlaku pada saya hari ni.
Dan seandainya kamu melihat ketika mereka dihadapkan kepada Tuhannya (tentulah kamu melihat peristiwa yang mengharukan). Berfirman Allah: "Bukankah (kebangkitan ini benar?" Mereka menjawab: "Sungguh benar, demi Tuhan kami". Berfirman Allah: "Karena itu rasakanlah azab ini, disebabkan kamu mengingkari(nya)". (QS. Al-an'am : 30)
Saturday, 26 February 2011
happy..happy..happy 7th birthday


Monday, 14 February 2011
Rahmatal lil 'alamin
Kempen Bersama Cintai Rasulullah .
Follow him, that you may be guided.
“tell you what, this chap at my uni said eating lots of crisps will make you brilliant!”
“I want to sleep 14 hours everyday coz _____ told me we should get enough sleep (which literally means go to bed and don’t get up until u no longer feel sleepy)”
Sometimes, we tend to follow what other people say or do without considering whether or not their words or acts are actually in accordance with Allah’s command. Why don't we follow the best role model there is- Rasulullah pbuh?
"Say, "O people, I am GOD's messenger to all of you. To Him belongs the sovereignty of the heavens and the earth. There is no god except He. He controls life and death." Therefore, you shall believe in GOD and His messenger, the gentile prophet, who believes in GOD and His words.
Follow him, that you may be guided." [Al-A’raf 7:158]

Let's spread the love, and don't forget to do lots of 'selawat' for our
beloved prophet pbuh.
from the "Rahmatan lil alamin" team,
LUMS 10/11(Leicester Uni Malaysian Society)
Sunday, 30 January 2011
MaNjaKan Diri sebentar...

Assalamualaikum wrt,
Lamanya rasa tak menulis kat sini,kenapa? Sebab emosi dan akal tak stabil..mungkin dah masuk 4 bulan ni setiap bulan kena suntikan GnRH,kesan sampingan yang ketara saya tak boleh nak mengingat dengan baik ..takleh nak fokus. Itu yang tidak ada rasa nak menulis dan merancang sesuatu, semua sekali lalu jer..sebabnya terasa pening bila banyak-banyak fikir.
Itu kesan negatif..tapi yang paling positif..berat badan saya dah turun macam sebelum kahwin. Itu yang paling menarik sebab nak slim bukan senang lagi-lagi lepas bersalin. Disebabkan badan saya dah ringan ni lebih rasa yakin bila berenang. Hampir 6 bulan saya tak pergi berenang dan hari ni, pepagi terima mesej, ida mesej nak gi swimming tak? Semalam jannah ajak juga pergi swimming saya diam jer, dah ida ajak ni ok jerlah. Jannah sangat suka dan terus salin swimming suit yang dah 4 tahun yang saya beli di Jaya Jusco sebelum datang sini. Harga agak mahal tapi berbaloi dan tahan lama. Jadinya jam 11.15 saya dengan ida dan anak perempuan saya pergilah Zest Centre di Upperthope menaiki tram.
Sampai disana dalam pukul 11.40 pagi dan sambil menunggu pukul 12.15 kami pun duduk-duduklah di library sambil meyelak-nyelak buku-buku cerita budak-budak yang ada atas meja tu. Buku-buku yang diatas meja tu adalah buku-buku Usborne Publishing yang berkulit keras dan pop-up memang menarik, jika di Malaysia harga beratus-ratus ringgit satu set. Disini pun saya dapat kumpul yang dah terpakai beli dari Carboot. Tak sempat nak baca buku dah tak lama kemudian aisyah pun sampai dan kami terus beratur dan satu sesi kena bayar 3.50 pound dan saya dikira family 1 dewasa 1 kanak-kanak 5 pound. Agak mahal juga tapi untuk kebaikan apa salahnyer jika tidak mesti habis shopping.
Sesi ni untuk perempuan sahaja beserta kanak-kanak berumur 8 tahun kebawah jadinya sangat selesalah dan paling penting menjaga syariat. Mula-mula rasa takut-takut juga maklumlah lepas operate, lama main-main air kat tepi kolam tu dalam 20 minit baru berani meluncur . Sambil-sambil berenang bersembanglah dengan aisyah tentang usrah ..dialah yang banyak ingatkan saya sebabnya dah asyik lupa tarikh itu ini.
Apa yang saya sangat suka masa berenang ialah bila boleh masukkan kepala dan melihat dari dalam air , biru jer dan rasa macam didunia lain..dan yang tak best pula bila air termasuk hidung sebab tak pro tulah kena berlatih selalu..berenang pun belajar sendiri tapi berangan juga nak menyelam dasar laut yang cantik. Setelah satu jam didalam kolam renang tertutup tu kami pun beredar dan saya rasa lega bila dapat beriadah sebab dapat terapi minda dan badan dan mudah-mudahan esok bertambah ceria dan bahagia.
Hari ni juga rezeki jannah nak naik bas dua tingkat..Jika nak ke Darnall biasanya bas 52 yang setingkat tu jer, kekadang tu ada dua tingkat tapi bila keluar tak terkena pula bas dua tingkat. Dah lama dia teringin nak naik dan saya asyik tangguh jer sebab rancangnyer nak naik bas lain yang pasti dua tingkat tapi jalan lainlah bukan ke Darnall . Akhirnya setelah menunggu didepan T J Hughes beberapa minit dari jauh sayup-sayup nampak bas dua tingkat ,dalam hati bas lain kot. Tapi dari jarak dekat sikit betul ker ni...bas 52 , terus saya panggil jannah. "Today you're very lucky , again, your wish come true, say Alhamdulillah." "Alhamdulillah" senyum Jannah dan terus dia naik tingkat atas dan duduk depan sekali macam pemandu bas. Alhamdulillah dah tertunai janji saya.