Rindu
Rindu ayah..rindu deruan motor ayah pepagi subuh pergi masjid..tak kira ayah balik pukul berapa membawa teksi..pepagi pasti ayah akan bangun awal. Melihat kesungguhan ayah pasti diri yang kekadang rasa letih akan bangkit. Ingin sangat semangat ayah ada pada diri ni.
Pasti jika telefon ayah..minta ayah doakan..ayah doakan alang ye murah rezeki..ayah gelak bukan murah..murah tak laku nanti..luaskan rezeki lah alang..ayah betulkan. Telefon ayah tak sampai 5 minit pun..tapi rasa berbunga-bunga jika dengar suara ayah.
Rindu
Kekadang rasa ish..dah kawin pun rasa rindu ayah...apalah
Rindu itu kurniaan Allah..Allah yang titipkan rasa rindu itu..so jangan salahkan saya.
Rindu..
Semoga ayah sihat dan pastinya saya doakan syurga buat ayah.
Anak ayah.
~rindu notakecil-ini, coretan pertama sekian lama tak berkongsi cerita tentang ayah :)
Wednesday, 6 April 2016
Friday, 18 September 2015
Saturday, 9 May 2015
cinta dan kasih sejati.
Sebelum pergi rumah wan..jannah cium peluk pipi aku. Aku tak ikut sebab nak siapkan kerja dan rasa nak masa untuk diri sendiri.
Tetiba ..esok hari ibu..kalaulah mak ada lagi pasti aku akan call mak bagi mak hadiah. Tapi Allah lebih menyayangi mak..sempat bersama mak selama 11 tahun sahaja. Apalah yang aku tahu ketika itu. Mak...hadiah yang paling berharga untuk mak adalah doa dari dan anak yang soleh dan solehah. Inshaa Allah kita bertemu di sana..
Jam dah pukul 12 malam, rasa nak tidur dulu esok pepagi sambung kerja. Rebahkan badan dikatil..tapi tekak terasa haus. Bangun dan turun bawah ke dapur..capai gelas dan air masak. Nak duduk..tiba-tiba terpandang sesuatu diatas meja makan...ya Allah..Jannah...
Sebuah hadiah yang dibalut ringkas..tertulis Kepada Mama. Selamat Hari Ibu 2015..terharunya..tadi teringat arwah mak..tak terfikir pun akan dapat hadiah sempena hari ibu.
Bersyukur diatas rezeki yang Kau beri.
-----------
Selamat Hari Ibu kepada semua wanita yang bergelar ibu.
Tetiba ..esok hari ibu..kalaulah mak ada lagi pasti aku akan call mak bagi mak hadiah. Tapi Allah lebih menyayangi mak..sempat bersama mak selama 11 tahun sahaja. Apalah yang aku tahu ketika itu. Mak...hadiah yang paling berharga untuk mak adalah doa dari dan anak yang soleh dan solehah. Inshaa Allah kita bertemu di sana..
Jam dah pukul 12 malam, rasa nak tidur dulu esok pepagi sambung kerja. Rebahkan badan dikatil..tapi tekak terasa haus. Bangun dan turun bawah ke dapur..capai gelas dan air masak. Nak duduk..tiba-tiba terpandang sesuatu diatas meja makan...ya Allah..Jannah...
Sebuah hadiah yang dibalut ringkas..tertulis Kepada Mama. Selamat Hari Ibu 2015..terharunya..tadi teringat arwah mak..tak terfikir pun akan dapat hadiah sempena hari ibu.
Bersyukur diatas rezeki yang Kau beri.
-----------
Selamat Hari Ibu kepada semua wanita yang bergelar ibu.
sepuluh ringgit
Dapat 30 ringgit, 10 ringgit untuk beli buku jannah di BBW , ini kali ketiga jannah minta ke BBW dan 20 ringgit nak isi minyak..minyak kereta dah lap lip lap lip,cukup untuk ke petronas dahulu.
Masuk kereta..tengok purse..ooo ada 10 ringgit lagi dalam purse rupanya. Takpelah standby mana tahu jannah nak beli extra buku..aku memang taknak beli apa-apa di BBW. Pergi petronas dan isi minyak kemudian pergi ke BBW..parking kereta dibahu jalan depan kedai mamak , BBW seberang jalan je. Keluar kereta melintas jalan, dah selamat tetiba sebuah kereta berhenti..seorang lelaki bersama seorang baby didalam carseat. Dia beri salam..aku tengok je muka dia..dengar apa dia nak cerita. Lambat juga dia nak cakap...kemudian dia cakap dia dari J nak ke AG..tapi minyak kereta nak habis. Masalahnya sling beg dia tertinggal dan dompet handphone semua tertinggal. Kemudian dengan lambatnya untuk menuturkan kata-kata...dia cakap boleh ke dia pinjam 10 ringgit untuk isi minyak?
Dalam kepala mula fikir orang jahat ke..orang ni tipu ke..hati-hati juga. Tapi tengok baby dan air muka dia tak nampak dia tipu. Sepuluh ringgit..?? dalam purse mmg ada extra 10 ringgit je..nak bagi ke tak..ya Allah Kau ingin menduga ku..
Aku buka purse hulurkan sepuluh ringgit. Dia minta nombor telefon untuk pulang balik nanti. Dalam hati aku rezeki kamu sepuluh ringgit itu...ambillah.
-------------
rezeki itu ada.
Masuk kereta..tengok purse..ooo ada 10 ringgit lagi dalam purse rupanya. Takpelah standby mana tahu jannah nak beli extra buku..aku memang taknak beli apa-apa di BBW. Pergi petronas dan isi minyak kemudian pergi ke BBW..parking kereta dibahu jalan depan kedai mamak , BBW seberang jalan je. Keluar kereta melintas jalan, dah selamat tetiba sebuah kereta berhenti..seorang lelaki bersama seorang baby didalam carseat. Dia beri salam..aku tengok je muka dia..dengar apa dia nak cerita. Lambat juga dia nak cakap...kemudian dia cakap dia dari J nak ke AG..tapi minyak kereta nak habis. Masalahnya sling beg dia tertinggal dan dompet handphone semua tertinggal. Kemudian dengan lambatnya untuk menuturkan kata-kata...dia cakap boleh ke dia pinjam 10 ringgit untuk isi minyak?
Dalam kepala mula fikir orang jahat ke..orang ni tipu ke..hati-hati juga. Tapi tengok baby dan air muka dia tak nampak dia tipu. Sepuluh ringgit..?? dalam purse mmg ada extra 10 ringgit je..nak bagi ke tak..ya Allah Kau ingin menduga ku..
Aku buka purse hulurkan sepuluh ringgit. Dia minta nombor telefon untuk pulang balik nanti. Dalam hati aku rezeki kamu sepuluh ringgit itu...ambillah.
-------------
rezeki itu ada.
Tuesday, 18 November 2014
Friday, 24 October 2014
Bomba Sentiasa Menang
Assalamualaikum dan selamat pagi :)
Nak ucapkan juga Selamat Tahun Baru,1 Muharam 1436 semua. Sama-sama muhasabah amal setahun yang lalu dan merancang amal yang diredhai untuk tahun ini.
Pada diri saya, tahun ni nak sempurnakan azam tahun lepas yang masih belum selesai.
Ingatkan diri jangan putus asa dengan pertolongan dari Allah dalam setiap ujian yang dihadapi.
Teringat cakap seorang pakcik ni beri nasihat. Katanya, "Bomba sentiasa menang!". Bila dengar saya senyum dan hati kembali berbunga-bunga bersemangat.
Kekadang ujian persekitaran membuatkan kita berubah. Daripada seorang yang lembut menjadi seorang yang keras. Seorang yang penyabar menjadi pemarah. Daripada seorang yang rajin kepada sombong.
Apabila ujian yang datang daripada orang-orang yang selalu bersama kita boleh jadi suami, mak ayah, adik beradik, anak atau kawan-kawan, tanpa disedari merekalah yang telah menjadi agen pengubah diri .Ujian demi ujian itu akan membentuk diri kita samada semakin baik atau tidak.
Seorang sahabat mengingatkan saya bila saya kata saya inginkan diri saya yang suatu ketika dahulu. Dengan ikhlas dia pesan, kalau nak saya yang dahulu jangan hadkan kesabaran.
Seorang sahabat mengingatkan saya jika tidak kerana masa lalu kita tidak akan berada disini.
Sangat bersyukurnya saya dikelilingi sahabat-sahabat yang ikhlas. Sahabat yang berkata benar walaupun pahit kerana perasaan sayang kat kita tanpa mengharapkan balasan. Semoga Allah memberkati kamu sahabat.
#taksukakawanyangpujiwalaupunkitasalah
#kawanosembawakesyurga
#agenpengubahygbaik
#Hijrah1436
Nak ucapkan juga Selamat Tahun Baru,1 Muharam 1436 semua. Sama-sama muhasabah amal setahun yang lalu dan merancang amal yang diredhai untuk tahun ini.
Pada diri saya, tahun ni nak sempurnakan azam tahun lepas yang masih belum selesai.
Ingatkan diri jangan putus asa dengan pertolongan dari Allah dalam setiap ujian yang dihadapi.
Teringat cakap seorang pakcik ni beri nasihat. Katanya, "Bomba sentiasa menang!". Bila dengar saya senyum dan hati kembali berbunga-bunga bersemangat.
Kekadang ujian persekitaran membuatkan kita berubah. Daripada seorang yang lembut menjadi seorang yang keras. Seorang yang penyabar menjadi pemarah. Daripada seorang yang rajin kepada sombong.
Apabila ujian yang datang daripada orang-orang yang selalu bersama kita boleh jadi suami, mak ayah, adik beradik, anak atau kawan-kawan, tanpa disedari merekalah yang telah menjadi agen pengubah diri .Ujian demi ujian itu akan membentuk diri kita samada semakin baik atau tidak.
Seorang sahabat mengingatkan saya bila saya kata saya inginkan diri saya yang suatu ketika dahulu. Dengan ikhlas dia pesan, kalau nak saya yang dahulu jangan hadkan kesabaran.
Seorang sahabat mengingatkan saya jika tidak kerana masa lalu kita tidak akan berada disini.
Sangat bersyukurnya saya dikelilingi sahabat-sahabat yang ikhlas. Sahabat yang berkata benar walaupun pahit kerana perasaan sayang kat kita tanpa mengharapkan balasan. Semoga Allah memberkati kamu sahabat.
#taksukakawanyangpujiwalaupunkitasalah
#kawanosembawakesyurga
#agenpengubahygbaik
#Hijrah1436
Tuesday, 7 October 2014
sombong bila tidak bersyukur
Bismillahirrahmanirrahim.
Harini terasa nak kongsi satu notakecil yang tersemat dalam fikiran saya kepada pembaca.
notakecil : Bersyukur itu susah dan perlu diminta supaya kita sentiasa ingat untuk menjadi hamba yang bersyukur. Rasa syukur dapat bersihkan diri daripada sifat mazmumah seperti sikap sombong, keluh kesah, hasad dengki,mengumpat,berdendam, putus persaudaraan dan akhirnya membawa kepada kehinaan dunia dan akhirat.
"..Dan amat sedikit dari hamba-hamba-Ku yang bersyukur." (Surah Saba', 34:13)
"..akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur ." (Surah al-Baqarah,2:243)
Doa yang indah untuk kita amalkan supaya kita tidak tergolong didalam golongan yang tidak bersyukur. Doa Nabi Sulaiman As terdapat dalam Al Quran surah An Naml:19
Firman Allah : maka dia tersenyum dengan tertawa karena (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdo’a: “Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni’mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh”. (QS An Naml: 19)
Nabi Sulaiman yang menjadi raja ketika itu tetap menjaga dirinya supaya tidak leka dengan kekayaan dan menjaga dirinya supaya tetap rasa hamba yang bersyukur. Apatah lagi kita yang kerdil ini..
Rasa syukur dapat meningkatkan kualiti jiwa hamba meskipun tidak berharta. Memburu harta tidak salah, tetapi jangan dipinggirkan iman dan persaudaraan dalam pemburuan itu… (Genta Rasa)
.ok nak sambung tulis report..jumpa lagi :)
Subscribe to:
Posts (Atom)

